מי הוא זה מלך הכבוד ובזה הפסוק לא הזכיר גבור מלחמה. והטעם לפרושנו כי אחר ששכן הארון בבית עולמים לא יצא עוד למלחמה, לפיכך היתה התשובה כשנות הענין. Who is the King of Glory? – And in this verse he does notmention mighty in battle, and the reason is, according to our interpretation, because after the ark had once rested in the House of Eternity, it should not go out again to battle; therefore the reply is according to the change of meaning.
יהוה צבאות הוא מלך הכבוד סלה: שנראה בכבודו בבית עולמים. וכן אמר שלמה (מלכים א ח יב; [דברי הימים ו א]): יי' אמר לשכן [לשכון] בערפל. ואמר יי' צבאות לפי שכל צבאות ישראל היו באים בזה הבית ולא יקריבו אלא בו. ולפרוש החכם רבי אברהם בן עזרא הזכיר גבור מלחמה בראשונה כי בשכון הכבוד בין ישראל ישכנו לבטח ואין להם מלחמה ולא יפחדו מאיב כי הכבוד ילחם בעבור קדושיו, ולא הזכיר בשנית גבור מלחמה בעבור וכתתו חרבותם [חרבתיהם] לאתים (ישעיהו ב ד; [מיכה ד ג]), והארץ תשקוט מכל מלחמה. וטעם יי' צבאות: שיהיו אנשי הדור כמו מלאכי השם, כי נקרא יי' ככה בעבור צבא השמים. The Lord of Hosts, He is the King of Glory. Selah: – because He appeared in His glory in the House of Eternity. And so Solomon says (in the verse) (1 Kings 8:12; 2 Chron. 6:1): "The Lord hath said that He would dwell in the thick darkness? And he says Lord of Hosts, because all the hosts of Israel were coming into this House and offered sacrifice only in it. And according to the interpretation of the learned Rabbi Abraham ben Ezra, (the Psalmist) mentions mighty in battle in the first instance because, while the Glory dwelt among Israel, they should dwell in peace and have no war and not fear an enemy, because the Glory would fight for His holy ones. And he does not mention mighty in battle in the second instance because of (the passage) (Isaiah 2:4; Mic. 4:3) "and they shall beat their swords into ploughshares," and the land shall rest from all war. And the reason for Lord of Hosts is because the men of the generation shall be as the angels of the Name (i.e. God), for the Lord is called so because of the host of heaven.