ויאמר לבן טוב תתי אותה לך מתתי אותה לאיש אחר. אף על פי שבנתינתה לאיש אחר טוב שאי אפשר לאשה בלא איש ולא איש בלא אשה כענין שכתב (בראשית ב') לא טוב היות האדם לבדו. טוב אתה מזולתך, וזהו שני דברים טובים האחד טוב מחבירו ועוד מצינו ב' דברים רעים האחד טוב מחבירו טובים היו חללי חרב מחללי רעב (איכה ד') ועוד מצינו ב' דברים האחד טוב והשני פחות. טוב ילד מסכן וחכם ממלך זקן וכסיל (קהלת ד') והאחד טוב מחבירו. ארוחת ירק ואהבה שם משור אבוס ושנאה בו (משלי ט"ו) ועוד שני דברים טובים ויש שלישי טוב משניהם טוב אשר לא תדור משתדור ולא תשלם (קהלת ה') וטוב משניהם שידור וישלם. וכמהו (שם ד') ושבח אני את המתים שכבר מתו מן החיים אשר הם חיים עודנה. וטוב משניהם את אשר עדן לא היה: ויאמר לבן טוב תתי אתה לך מתתי אתה לאיש אחר, even though giving her to another man [presumably someone with liquid assets, and she would not have to wait for seven years to be married, Ed.] would also be good. Man without a woman, a wife, or a woman without a husband are both not considered as טוב as a “good situation.” (based on Jerusalem Talmud Berachot 9, but expressed in negative terms, i.e. that being single is not good, intolerable.) This reflects what G’d said in Genesis 2,18 that it was not a good situation for Adam to be solitary, without a mate, without a wife. The term טוב is not an absolute, objective term, but is often used to describe a relative situation, i.e. “better than.” Even when used in such a context, it may not necessarily be relative to one other choice, but could be relative to a variety of choices, some bad, some relatively good when compared to the bad choice but relatively bad when compared to the best alternative. The author quotes from Lamentations 4,9 and Kohelet 4,17 as well as from Proverbs 15,17 as well as from Kohelet 5,4 and Kohelet 4,2-3 to illustrate how the word טוב is used in different contexts, generally as a comparative to an alternative. (According to Rabbeinu Bachya’s understanding of Rabbeinu Chananel, Lavan meant to say that although a good case could be made for giving Rachel in marriage to someone else, in fact such a choice might be considered superior, he was agreeable to Yaakov’s proposal.)