וזה יהיה משפט הכהנים. מנהג פדיון הבן, אבי הבן מברך שתי ברכות - על פדיון הבן ושהחיינו, ונותן חמש סלעים לכהן. וכהן מברך על הכוס בורא פרי הגפן ועל ההדס בורא עצי בשמים, ועוד מברך ברוך אתה ד' אלהינו מלך העולם אשר קדש עובר במעי אמו ולארבעים יום חלק אבריו. מאתים וארבעים ושמנה אברים. ואחר כך נפח בו נשמה שנאמר ויפח באפיו נשמת חיים. עור ובשר הלבישו ובעצמות וגידים סככו. שנאמר עור ובשר תלבישני ובעצמות וגידים תסוככני. וצוה לו מאכל ומשתה דבש וחלב להתענג. וזמן לו שני מלאכים לשמרו בתוך מעי אמו. שנאמר חיים וחסד עשית עמדי ופקדתך שמרה רוחי. אביו אומר זה בני בכורי הוא. ואני מוזהר לפדותו שנאמר (שמות י"ג) וכל בכור אדם בבניך תפדה. יהי רצון מלפניך ד' אלהינו כשם שזכית את אביו לפדותו כן תזכהו להכניסו לתורה לחופה ולמעשים טובים ברוך אתה ד' מקדש בכורי ישראל לפדיונם. ונוטל הכהן הכספים ומעבירם על ראש הבן ואומר זה תחת זה. זה חלוף זה. זה מחולל על זה. יצא זה לכהן ויכנס הבן הזה לחיים לתורה וליראת שמים. ונותן הכהן ידו על ראש הבן ומברכו. כגון יברכך ד' וישמרך וגו' ואורך ימים ושנות חיים יוסיפו לך וכיוצא באלו: וזה יהיה משפט הכהנים, The Pidyon Haben procedure: The father recites two blessings, על פדיון הבן and שהחיינו and gives 5 selaim to the priest. The priest pronounces the blessing over the cup of wine, i.e. בורא פרי הגפן when a firstborn is redeemed; he pronounces the blessing over the myrtle branch, בורא עצי בשמים, (during the same ceremony) and he also recites the benediction containing the words אשר קדש עובר במעי אמו ולארבעים יום חלק אבריו מאתים וארבעים ושמונה אברים, ואחר כך נפח בו נשמה שנאמר: ויפח באפיו נשמת חיים (Genesis 2,7) עור ובשר הלבישו ובעצמות וגדים סככו (Job 10,11). וצוה לו מאכל ומשתה דבש וחלב להתענג, וזימן לו שני מלאכים לשמרו בתוך מעי אמו שנאמר (Job 10,12) חיים וחסד עשית עמדי ופקדך שמרה רוחי. [The above version is found on page 330/331 in פדיון הבן כהלכתו based on versions used in the period of the Geonim. Ed.]
The translation of the long benediction is as follows: (after the customary introductory formula) “Who has sanctified the fetus in the womb of his mother, and Who after completion of forty days of pregnancy furnished the fetus with 248 limbs and blew into him a living soul, as per Genesis 2,7 ‘He blew into his nose a living soul, so that man became a living creature.’ He covered the limbs with skin and tendons, as we know from Job 10,11-12, and commanded food for the fetus consisting out of milk and honey for him to enjoy. He arranged for two angels to protect him while within his mother’s womb, something we also know from these verses in Job, Job commending G’d for having watched over his spirit while in his mother’s womb.”
Following these benedictions by the priest, the father of the baby recites the following: “this is my firstborn son, and I have been commanded to redeem him in Exodus 13,13. May it be the will of the Lord our G’d that just as You have given his father the opportunity to redeem him, so you will grant him the opportunity to bring him to the studying of Torah, the marriage canopy, and the performance of good deeds.” He concludes with the benediction “Who sanctifies the firstborn of His people Israel through their being redeemed.” At that point the priest receives the silver coins and places them over the head of the baby, saying: “this in lieu of this, this as an exchange for this; this has been given secular status by means of this. May this one enter into a realm of life of Torah and reverence for Heaven.” The priest then places his hand on top of the baby and recites the well known priestly blessing (Numbers 6,24), followed by a wish for the baby to enjoy long life taken from Proverbs 3,2, as well as other verses in the same vein.