כי יכרית ה' אלהיך את הגוים. פרשה זו תזהיר האדם שלא לעבוד להקב"ה בעבודת האלילים, ונתן טעם בזה כי כל תועבת ה' אשר שנא עשו לאלהיהם, ואמר ופן תדרוש לאלהיהם לאמר איכה יעבדו הגוים האלה את אלהיהם ואעשה כן גם אני להקב"ה מה שהם עושין לעכו"ם ותחשוב שהיא דרך טובה והקב"ה רוצה בכך, לא תעשה כן, למה, כי כל תועבת ה' אשר שנא עשו לאלהיהם, יאמר הנה הם מחזרים אחר הדברים שהקב"ה שונאן ועושין אותן, וכענין שכתוב ברשעים הכופרים (תהילים ל״ו:ג׳) כי החליק אליו בעיניו למצוא עונו לשנוא, כלומר רומזים בעיניהם ומסתכלין שיוכלו למצוא עון שהקב"ה שונאו ועושין אותו, וכן יאמר בכאן על הגוים האלה כי לא מצאו מכל תועבה קשה לפני הקב"ה כמו שרפת הבנים והנה הם עושין כן, וזהו שאמר כי גם את בניהם ואת בנותיהם ישרפו באש לאלהיהם, כלומר אפילו האדם שהוא מבחר המין שלא ברא הקב"ה עולמו אלא בשבילו הנה הם שורפים אותם באש לאלהיהם. ואמר את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם, הוא ענין הקרבנות ועבודת המקדש, ובא ולמד שהוא שונא את זה ובוחר בזה.
כי יכרית ה' אלו-היך את הגוים, “When the Lord your G’d will destroy the nations, etc.” This paragraph warns man not to engage in idolatry supplying a rationale for this. The reason the inhabitants of the land of Canaan forfeit their land is that they practiced all the cults which are an abomination to the Lord. The very manner in which they practiced their idolatry was so abhorrent to the Lord your G’d, especially the cult of child-sacrifice. Even the inquiry into details of the former inhabitants’ religious worship is forbidden especially if it is conducted as a prelude to imitating them. One must not delude oneself that these practices were pleasing to the Lord. What these people did has been described in Psalms 36,3 as “because its speech is seductive to him till iniquity be found out and he be hated,” The author of Psalms describes the cumulative effect of Satan’s urgings. The arguments presented by Satan are so seductive sounding that parents take the most precious creature in the universe, their own children, kill them as an act of sacrifice and persuade themselves that they have thereby done the will of the Creator of such sophisticated forms of life as human beings.
את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם, “the whole matter which I command to you;” this refers to sacrificial service and the Temple service. G’d sums up once more that He hates all aspects of pagan worship and none of it must be added to the ceremonies prescribed by the Torah.
ובמדרש כי יכרית ה' אלהיך את הגוים, משל למה הדבר דומה, למלך שנטע כרם בתוך שדהו והיו בתוכו ארזים גדולים וקוצים, הלך המלך וקצץ את הארזים והניח הקוצים, אמרו לו עבדיו, אדונינו המלך הקוצים שהיו נאחזין בבגדינו וקורעין אותם הנחת וקצצת את הארזים, אמר להן אילו קצצתי את הקוצים והנחתי את הארזים במה הייתי גודר כרמי, ולא יפה עשיתי, אלא יעמוד הכרם על עמדו ואני מצית בהן את האור. כך ישראל כרמו של הקב"ה שנאמר (ישעיהו ה׳:ז׳) כי כרם ה' צבאות בית ישראל, הכניס ישראל לארץ וקצץ הארזים שבה שנאמר (עמוס ב׳:ט׳) ואנכי השמדתי את האמורי מפניכם אשר כגובה ארזים גבהו וחסון הוא כאלונים, והניח את בניהם ובני בניהם שם כדי שישמרו את הכרם שנאמר (שופטים ג׳:א׳) ואלה הגוים אשר הניח ה' לנסות בם את ישראל, וכתיב (שם ב) למען נסות בם את ישראל השומרים הם את דרך ה' ללכת בם, וכשיעמוד הכרם על עמדו במשמרת התורה (ישעיהו ל״ג:י״ב) והיו עמים משרפות סיד קוצים כסוחים באש יצתו. A Midrashic approach to the words כי יכרית, based on Tanchuma Re'ey 9: We may best understand the need for this paragraph by means of a parable. A king had planted a vineyard in his field, a field which also contained great cedar trees as well as thorns and weeds. The king cut down the trees, but left the thorns untouched. When his servants observed this they remonstrated with the king saying: “our Lord, the thorns which tore our clothing you left untouched whereas the trees which give shade, etc., you cut down!” The king replied: “if I had uprooted the thorns and left the trees standing what would I use to fence off my vineyard?” This would not have been an appropriate way of doing things. The way I have done things provided me with lumber for the fence and provided more sunshine for my vineyard to produce good grapes. Israel is viewed as G’d’s vineyard as we know from Isaiah 5,7: “for the house of Israel is the vineyard of the Lord of Hosts.” When G’d made the Israelites enter the vineyard, i.e. the land of Israel, He had already cut down the mighty cedars, i.e. the Emorites who lived there, people as powerful as oaks (Amos 2,10), but He left the children and grandchildren of these powerful Emorites in the meantime until the Israelites arrived so that they would tend the land (the vineyard) pending the Israelites’ arrival. We know this from Judges 3,1: “and these are the nations which the Lord left alive there in order to test the Israelites (who had not been alive at the time of the war of conquest).” We find a similar verse in Judges 2,22: “for it was in order to test Israel by them (the remaining Canaanites) to see whether they would faithfully walk in the ways of the Lord or not.” If the vineyard would remain in place as a result of the Israelites observing the Torah the remaining Canaanites would become “burnings of lime, thorns cut down that are set on fire” (Isaiah 32,12).