וינשק לכל אחיו ויבך עליהם. הודיעם שאין בלבו עליהם ודעתו ורצונו להיטיב להם. ואחרי כן דברו אחיו אתו, כי עד עתה נוטל מהם הדבור ולא יכלו לדבר עמו כי נבהלו מפניו ועתה נתישבה דעתם ודברו עמו.
וינשק לכל אחיו ויבך עליהם, “he kissed all his brothers and wept upon them.” He assured them that he not only harbored no ill feelings toward them but that on the contrary, he meant to treat them well.
ואחרי כן דברו אחיו אתו; “after this his brothers talked with him.” Up until this moment he had been speaking and they had not had a chance to talk to him. Now their minds had been put at ease.
ובמדרש וינשק לכל אחיו, מלמד שכל אחד ואחד היה מנשקו ובוכה, שנאמר וינשק לכל אחיו ויבך עליהם. וכשם שלא פייס את אחיו אלא מתוך בכיה כך אין הישועה באה לישראל אלא מתוך בכיה שנאמר (ירמיהו ל״א:ט׳) בבכי יבאו ובתחנונים אובילם. Tanchuma Vayigash 5 interprets the words וינשק את כל אחיו as meaning that every brother kissed Joseph and wept while doing so. Joseph did not reconcile himself with the brothers until they had wept. This is a lesson for future Jewish generations that G’d will not send the salvation until the Jewish people have wept in remorse for their sins. This is the meaning of Jeremiah 31,9: “They shall come with weeping, and with compassion will I guide them.”