גופא. על שהעתיק המדרש מאיזה מקום בלשונו אמרו גופא:
אל הסוכן. הזה על שבנא אשר על הבית שהיה שר ממונה על ביהמ"ק. ועי' כל זה בסנהדרין דף כ"ו:
כותנתך. הוא אחד מבגדי כהונה:
אמרכל הזה. בבית המקדש כמ"ש שקלים פרק ה' משנה ב' אין פוחתין משלשה גזברין ושבעה אמרכלין ופי' הרב שאמרכלין גדולים מגזברין ונשיא נשיאי הלוי מתרגמינן ואמרכליא דממנא וכו' ומ"ש שהיה מר לכל הערוך מביא בשם תוספתא דשקלים פרק ה' הנ"ל ומר בלשון הגמרא הוא רב ואדון זהו וממשלתך היינו ממשלת ביהמ"ק:
קומי אספריא. בילקוט ישעיה שם הגירסא קומוס אפרכוס ומ"ש מן הדה סכנין פי' מן העיר סכנין וכמ"ש במדרש הרבה פעמים ר"י דסכנין וזהו משאלה הסוכן הזה:
איזה כותל בנית. בבית המקדש שאתה מתגאה כנגד חזקיהו המלך שאבותיו בנו ביהמ"ק וזהו מה לך פה מה תקנת פה שחצבת לך פה קבר בין קברי מלכי בית דוד כמ"ש בסנהדרין שם:
מכאן אמר ר' אלעזר. פי' מפסוק זה שהוא דורש מה לך פה על בית המקדש:
ממרום נחצב עליו. כי סתם מרום פירוש בשמים כמ"ש הללוהו במרומים מרום וקדוש וצדקתך עד מרום ע"כ דורש חוצבי מרום שנחצב ונגזר ממרום על קברו:
טלטול אחר טלטול. וזהו מטלטלך טלטלה ע"פ מדה יו"ד שהגלהו סנחריב כמ"ש בגמרא שם:
ועל שפם יעטה. ור"ד והצרוע אשר בו הנגע וגו':
גלות בתר גלות. תחלה אמר טלטלה גבר טלטול אחר טלטול היינו כשהוא במקום אחד באין מנוח כ"א מבית לבית ומחצר לחצר כמו התרנגול ואח"כ אמר צנף וגו' גלות אחר גלות ממדינה למדינה:
שמתלקט ביד. שדרך הכדור שקורין פילקעש שמשחקי' בו הנערים שזורקי' אותו בכותל וחוזר מהכותל ומקבלין אותו ביד עד שלא יפול לארץ וזורקים אותו עוד הפעם וכן הרבה פעמים זה אחר זה וכן הוא עד שלא יגיע לאיזה מקום מנוחה יגלוהו למקום אחר:
שמה מרכבות כבודך. משמע ששם יהיה לו מרכבות כבוד אחר שימות וע"כ דורש ששם ישיג עונשו של מרכבות כבוד שעשה לו ממעות של הקרבנות או מממון ההקדשות שהכהן גדול ממונה על הקרבנות והאמרכל על קדשי בדק הבית. ועי' לקמן פרשה י"ז סי' ב' שע"כ לקה בצרעת ומ"ש קלון בית אדוניך על השי"ת היינו בית ה':
ישעיה וחזקיה. וזהו אדוניך לשון רבים שנים:
שבנא ויואח. כמ"ש בסנהדרין כ"ו מפסוק לא תאמרו קשר לכל אשר יאמרו העם הזה קשר:
שבנא ויואח. וצ"ע ומנין לו על יואח ויתכן שהוכיח ממ"ש מ"ב י"ט ב' וישלח את אליקים אשר על הבית ושבנה הסופר וכאן לא נזכר יואח וסוברים שמ"ש שבנה הסופר אינו שבנה הנ"ל שהיה על הבית ולא שלחו חזקיהו לא לעבדי אשור ולא אח"כ אל ישעיהו כי מרד בחזקיהו ונהפך להיות עם עבדי מלך אשור וכן יואח תחלה היה עם חזקיהו ואחר ששלחו אל עבדי מלך אשור נהפך להיות עם שבנא וע"כ לא נזכר כששלח אל ישעיהו רק את אליקום ושבנא הסופר שהיו באמונה עם חזקיהו וברוך השי"ת אשר האיר עיני בזה:
ותחבוהו בחץ. שלא יבינו בקשר שלהם שיאמר שהם זורקים חצים על אויביהם:
כי הנה הרשעים. עי' בסנהדרין שם והובא כל דרשה זו לכאן לפרש מ"ש ואם הכהן המשיח יחטא רומז על שבנא ואגב זה הובא כל הדרשה לכאן: