1
ע"י שנתעצלו וכו' שנשתפלו וכו'. כמ"ש במכילתא יתרו פסוק ויחן שם ישראל כל מקום שנאמר ויסעו ויחנו נוסעים במחלוקת וחונים במחלוקת. אבל כאן ויחן שם הושוו לב אחד שאמר להם זמן הרבה אתם עושים כאן. ופי' שהמחלוקת היה על שלא היה להם מנוחה במקום אחד רק חונים ונוסעים היו מרי נפש וחולקים ומריבים אך כאן שהובטחו על מנוחה נתיישבה דעתם והושוו בלבם לקבל עול תורה ומלכות שמים. ועל שלא היה תשובה גמורה אלא על ידי הבטחת המנוחה על כן נקרא בלשון עצלתים שנתעצלו לעשות רע עכ"ז זכו לכל הטובה. וכמ"ש בפסחים פרק מקום שנהגו יש שפל ועצל ונשכר ומ"ש ימך מלשון נמיכות שהנמוך עצמו כ"י משמים מי שמקרה עליותיו במים וירדו אז מים רבים. ועי' כ"ז בויק"ר פ' י"ט סי' ב' מש"ש: