מה יתרון. ויק"ר ריש פרשה כ"ח וש"נ ומבואר כל הפסוק ומה שחסר מן הבאור כאן תמצא שם ומה שחסר שם תמצא כאן:
אלא בעמלו. כמו שדרשו על פסוק וכל חפצים אפילו חפצי שמים וכן אם היה כתוב בכל עמל אך עמלו כמו חפציך:
בעמלו אינו עמל. שזהו כוונת מ"ש מה יתרון לאדם בכל עמלו שאינו כדאי לעמול בו:
א"ר שמואל בר"י. לקמן פסוק שמח בחור:
יפה אמר שלמה. שהבחור שכחו עליו יכול התענג רק שישמור שיהיה בהיתר ע"פ התורה שלא יענש בו במשפט האלקי:
עמל תחת השמש. שתיבות שיעמול תחת השמש מיותרים שדי במ"ש בכל עמלו שהרי כל העולם הוא רק תחת השמש אלא שבא ללמדנו שהעמל והפעולה הוא תחת השמש אך היתרון הוא במה שהוא למעלה מן השמש אשר שם למעלה מתקבץ ממעשה האדם הטובים שכר טוב וכמ"ש להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא היינו אוצרות השכר שלמעלה מן השמש כנ"ל שלא יתכן שיהיה הבריאה רק למען העמל של תחת השמש שהרי אין בו יתרון כלל אלא היתרון הוא באוצר שלמעלה:
תחת השמש אין לו. כי' אם עמל בדברים שתחת השמש אין לו יתרון אך אם עמל בדברים שלמעלה מן השמש היינו בתורה ובמצות שנתנו מן למעלה מן השמים יש יתרון נצחי:
ר' לוי ורבנן. ר' לוי מיירי בעושים שלא לשמה שאז גדול עד שמים חסדך וע"כ אמר מה הנאה יש לבריות שאינם צדיקים ודיים שמזריח להם אורה של עוה"ז ורבנן מיירי בעושים לשמה שאז גדול מעל השמים חסדך וזהו שאמר דיים שאני עתיד לחדש פניהם כגלגל חמה והיינו למעלה מן השמים מאור שלמעלה וכמ"ש ויק"ר פרשה למ"ד סי' ב' שהראשון משבעה כתות צדיקים לעתיד הוא כגלגל חמה ולשניהם פי' הפסוק מ"ש מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול הוא שאלה מ"ש תחת השמש הוא תשובה שהשמש הוא השכר והיתרון:
ועורך שולחן וכו'. וכל זה על ידי השמש כמ"ש ממגד תבואות שמש ויתכן שמ"ש לאדם פי' הקב"ה כמ"ש ב"ר ריש פרשה כ"ז ופי' מה שכר אתה נותן להקב"ה על עמלו שעמל כ"י למענך בשמש:
תני ר' חייא. עי' מ"כ ועי' ראב"ן סי' פ"ו:
שיעמול לרוה. לקמן פסוק גם זו רעה חולי ומה יתרון:
חפיה הוא. בזיון ובושה הוא מענין ופני המן חפו:
תלת מאה מתלין. על שהיו יודעים שלש מאות משלות מענין ערמת השועל ע"כ בכל עת שאמרו מענין משלות אלו אומר בלשון שלש מאות משלות שועלים:
לא כן אמר שלמה. ומה שכתבתי על הפתח אחר שמחתך מות וכו' אין זה מלבי כי דברי שלמה המה:
מאחר שדור הולך. פי' שכל אנשי הדור ימותו א"כ אין יתרון:
אבא בר קפרא. אבא פי' רבי כמו אבא יוסי:
שאינו שלך. שאין אתה רוצה להנות ממנו וכמו שאמר לפני מותו שלא נהנה מן העוה"ז כאצבע קטנה:
והבאתם את עומר. וכל הענין הדרשה על שהעומר והתבואה צריכים לרוח ולשמש וכתיב מה יתרון לו שיעמול לרוח מה יתרון תחת השמש: