אין אדם שליט. ע' קהלת רבה פסוק זה כל הענין:
אלא גליות. לעיל פרשה ה' בסי' ח' שאפה רוח:
שבללה בכל הגוף. בראשית רבה פרשה י"ד סימן ד'. שאם היה חיות הנפש ביד אחד והכח בכל הגוף היה אדם יכול לשלוט על נפשו בעת צר לו לא כן עתה שהחיות בכל הגוף אין טבעו מניחו לשלוט חלק על חלק והדבר עמוק עיין במקומות הנ"ל כי כן הוא:
ולהנצל ממלאך המות. פי' שיעשה כלי זיין להלחם עם מלאך המות ולמוד מסופו ואין שלטון ביום המות ועל זה אמר תחלה ואין משלחת במלחמה:
הואיל וזה מלך. בראשית רבה פרשה צ"ו סימן ג' ובקה"ר שם איתא קרוב לחמשים ושתים שנה כתיב והמלך דוד:
סנקליטין. בראשית רבה פרשה מ"ט סימן ט' ושם מפורש ובערוך ערך אנקליטין פי' קריאה מב"ד התחתון אל עליון ממנו להפוך הגזירה ואנקלומא פירש במוסף הערוך בלשון יון ורומי קריעת גזר דין והכוונה שבזה ירשיע את הדיין ויאמר שצריך דין אחר בזה לא ימלט עצמו מהמות ועי' במ"ר פרשה ט' סוף סי' ט':
כל אותו השבח שראה. כמ"ש בסימן הסמוך:
הן קרבו ימיך. הן לשון אמת ולשון אחד ופי' באמת בלא שום שינוי אלא גזירה מוחלטת שקרבו ימיך למות: