אדם הראשון אומר למשה. על שהמדרש דורש כן מן הפסוקים אומר כאלו הי' מפורש בכתוב:
שנבראתי בצלמו. יציר בידי של הקב"ה ולא ע"י אב ואם אך משה נוצר על ידי אב ואם:
ואדם ביקר בל ילין. עי' ב"ר ריש פרשה י"א שלא לן כבודו עמו:
שנצלתי מדור המבול. שנשארתי לבדי מכל בני דורי וממנו נברא העולם ואני הוא אבי העולם אמר לי משה פי' שמה שמפורש בתורה על משה גדול יותר ממה שמפורש על נח: ועי' עוד ב"ר פרשה ל"ו סי' ג' ויק"ר פרשה א' סי' י':
זן לעוברים ושבים. עי' ב"ר סוף פרשה נ"ד וצ"ע דשם בב"ר פרשה מ"ט סי' ד' איתא שאברהם היה זן במדבר כמ"ש שם מן יהיב לכון בשרא במדברא וכו' אך הענין שמ"ש שם את היית זן בישוב פי' בדברים שמצוים בישוב ואני הייתי זן בדברים שאינם מצויים בעולם רק ע"פ נס מן השמים:
מראות בשכינה. ב"ר פרשה ס"ח בסי' י' ופי' מחמת שראה בשכינה אך אני עוד נתוסף לי אור על אורי בדברו אתי: @88 דף קיט ע"א נתפגשתי עם המלאך כמ"ש ויאבק איש עמו וכמ"ש כי שרית עם אלהים ועם אנשים ותוכל:
והן מתייראין ממני. לעיל פרשה ט' סי' ב' וש"נ:
ונתעלה מן הכל. יותר קרוב אצל הקב"ה מכל הקודמים לו ע"כ ברכתו יותר מעולה מן הכל: