ידעתי כי כל. ב"ר פרשה ה' סי' ו' קה"ר פסוק זה:
מהו עליו אין להוסיף. היעלה על הדעת שיבא אחר ויוסיף ארץ אחרת וים אחר או כוכב אחר או לגרוע מהם ולמה אמר והאלהים עשה עוד הפעם ע"כ דורש שמ"ש הוא יהיה לעולם על הנהגה הטבעית שאינה משתנה והוא בלא הוספה וגירעון על הנהגתו ומ"ש והאלהים עשה @88 דף קיח ע"א פי' שלפעמים ע"פ נס מוסיף וגורע כדי שייראו מלפניו שע"י הנסים יבינו שהעולם כולו שלו והוא בידו לעשות בו כרצונו:
יקוו המים. הרי שגזר שיהיה הים ים והיבשה יבשה וכתוב במקום אחר היפך זה שקרא למי הים ושפכם על פני היבשה שהוסיף על הים וגרע מן היבשה והכריע פסוק שייראו מלפניו:
לגיון אחר קשה. עי' ב"ר פרשה ה' סי' ו' בהדיא ענין קשיותו. וכן הקיף את העולם בים אוקינוס שייראו מלפניו:
יום שיהיה יום. כמ"ש ויקרא אלהים לאור יום ולחושך קרא לילה. ואצל בל ששת ימים כתוב ויהי ערב ויהי בוקר ובא יעקב והוסיף על הלילה וגרע מן היום עי' ב"ר פרשה ס"ח סי' י' ויהושע הוסיף על היום וגרע מן הלילה:
מוסיפים על דבריו. ופי' על מעשיו שנבראו בדבריו:
שיהא הים ים. וכנ"ל יקוו המים וכתיב ולמקוה המים קרא ימים:
ועשה הים יבשה. הרי שהוסיף על היבשה וגרע מן הים ואלישע בהיפך גרע מן היבשה והוסיף על המים:
את החורף שיהיה חורף. צ"ע למה הקדים את אליהו לשמואל ואת החורף לקיץ היפך סדר הכתוב דכתיב קיץ וחורף ובקה"ר שם כסדר שמואל ואח"כ אליהו קיץ ואח"כ וחורף:
את העליונים לעליונים. עי' שמ"ר פרשה י"ב סי' ג' באריכות ומשה גרע מן התחתונים והוסיף לעליונים וגרע מן העליונים והוסיף לתחתונים:
השמים מספרים. והארץ כמ"ש מכנף הארץ זמרות שמענו ומשה גרע חוק עליונים ותחתונים והוסיף על חוק האדם: