אף אתה צוה. כמ"ש לעיל סוף סי' ט"ז מפסוק ויאמר ה' אלי לאמר כמו שאני מצוה לך כך אף אתה צוה וכו' וכן מ"ש אף אתם:
נהלך שנינו. ב"ר פ' ע"ח סי' י"ד על פסוק נסעה ונלכה ואלכה לנגדך היינו שילכו יחד בשוה ויעקב השיב יעבור נא אדוני לפני עבדו שעשו יהלוך לפניו והוא אחריו וכן עד אשר אבוא אל אדוני שעירה ולא עשה כן שלא הלך אחרי עשו ע"כ דרשו כל הענין ע"פ מדה כ' אא"ע ליעקב ועשו ת"ע לדירות לבניהם אחריהם שעשו רצה שיהיו שוים ושותפים בעוה"ז ויעקב אמר יעבור נא אדוני לפני עבדו שתהי' אתה האדון בעוה"ז עד אשר אבא שעירה לעתיד:
לרגל המלאכה. ולרגל הילדים מאחר שהכוונה לדורות על איזה ילדים כיון ודורש ע"פ גז"ש על חמו"ע:
ילדים אשר אין בהם. וכתוב שם ויהיו בהם מבני יהודה דניאל חנניה מישאל ועזרי' ע' שי"ר פסוק זאת קומתך ופסוק אעלה בתמר:
כי ילד יולד לנו. וגו' ויקרא שמו פלא יועץ אל גבור אבי עד שר שלום היינו על משיח:
שופטים ומושיעים. דורש מ"ש ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט וגו' וכי מושיעים הם שופטים ועל פי מדת ממעל ודרך קצרה כאלו כתוב ועלו מושיעים להושיע בהר ציון ושופטים לשפוט את הר שעיר והם שנים משיח בן יוסף ומשיח בן דוד וכל זמן שלא נולדו אלו הילדים לא יתכן שיבוא לשעיר:
דרך ככב מיעקב. וס"ד והיה ירושה שעיר אויביו וישראל עושה חיל ומהתשובה אנו יודעים השאלה וזהו אמרו ישראל. והככב הוא של אש וכמ"ש ויק"ר סוף פ' ז':
בית יעקב אש. וס"ד ובית שעיר לקש:
ועלו מושיעים. וס"ד והיתה לה' המלוכה. ועי' כל זה ב"ר פ' ע"ח סי' י"ד ומה שחסר כאן מילא שם ומה שחסר שם מילא כאן: