תניא שאלו את בן זומא מפני מה אמרו בא להם יין בתוך המזון כא"א מברך לעצמו אמר להם הואיל ואין בית הבליעה פנוי ואין לב המסובין אל המברך אלא לבלוע. והי' אומר הרב רבי' אלחנן כיון שתקנו חכמים לברך כאו"א לעצמו אינו יוצא כלל בברכת חבירו והאידנא נהוג שאחר מברך לכולם. והיינו טעמא דתקון לומר סברי מורי תחלה וכשבא לבצוע אומר ברשות רבותי מדת ענוה היא אע"פ שהוא חשוב מכל המסובין אומר ברשות רבותי שלא יהא נראה כמראה בעצמו שהוא חשוב יותר מכולם שהוא בוצע בראש כולם. והם עונים לו ברשות שמים ואין צריך לומר להם סברי מורי דבלאו הכי סברי ומצפין לברכת המוציא וא"צ כ"א ליטול רשות וכשבא לברך על היין אם הי' מברך מיד תכף לברכת המוציא אחר שאכלו המוציא וקודם שהתחילו לאכול הסעודה הכי נמי שלא הי' צריך לומר להם סברי מורי דהא בלא"ה סברין ומצפין. אלא היכא שהתחילו לאכול הסעודה שאין בית הבליעה פנוי צריך לומר להם סברי מריי שימנעו מלאכול ויכוונו לבם וישמעו הברכה ויענו אמן כדמוכח בירושלמי דטעמא דמלתא שאמרו כאו"א מברך לעצמו דהיינו משום עניית אמן. ואמרו בירושלמי דשמעתין אהא דבן זומא אמר ר' מנא הדא אמרה האי מאן דעטיש גו מיכלא אסור למימר ליה אסותא בגין סכנתא דנפשי כדאמר אין מסיחין בסעודה שמא יקדים קנה לוושט. פי' הואיל ואמרו שכ"א מברך לעצמו מפני שלא יענה אמן אחר המברך בשעה שהוא אוכל משום סכנה ש"מ שאסור לומר אסותא אבל כשמברך אין כאן סכנה מפני שלא יברך עד שיבלע. אבל כשאחד מברך יש לחוש שמא יענה אמן בעוד המאכל בפיו ויבוא לידי סכנה. כי אי אפשר לו שלא יענה אחריו אמן שאם לא יענה לא יצאו שניהם ידי חובתן כההוא דירושל' דפ' שלשה שאכלו ר' אבא בר זמינא הוה משמש קומי רבי זעירא מזג ליה כסא א"ל סב בריך א"ל הב דעתך דאת משתי [חורנא] דתני השמש מברך על כל כוס וכוס ואינו מברך על כל פרוסה ופרוסה א"ל כמה דאנא יהיב דעתי מפיק יתך ידי חובתך בברכתא כן הב דעתך מפקא יתי ידי חובתי באמן. אמר ר' תנחום בר ירמיה מתני' אמרה כן המתעסק לא יצא והשומע מן המתעסק לא יצא. וכן אם שותה שאר משקין בתוך הסעודה כגון שכר או דבש לאותם שאינם נוהגין כמנהג ר"ת וכמנהג רבינו יצחק בר שמואל זצ"ל שלא היו מברכין על שום משקה בתוך הסעודה כ"א על היין בלבד אלא מברכין גם על השכר ודבש בתוך הסעודה צריך נמי המברך לומר להם סברי מריי כדי שיכוונו לבם ויענו אמן ודלא כדברי האומר שאין אומר סברי מריי כ"א על היין בלבד כך נראה בעיני אני המחבר: