הא – עצמה, בבואה בראש תיבה, הרמז לבינה. ובבואה בסוף תיבה, הרמז למלכות: Heh (the letter). When it comes at the beginning of a word, it hints at Binah, and when it comes at the end of a word the hint is to Malkhut.
הבל – ז׳ הבלים, ז׳ מדות: Hevel (“Vanity”). Seven “Vanities” are the seven [lower sefirotic] qualities.
הגדה – מצד החכמה: Haggadah (“Recital”). From the side of Ḥokhmah.
הדום – מלכות: Hadom (“Footstool”). Malkhut.
הדס – ג׳ אבות, ומלכות הדסה: Hadas (“Myrtle”). The three “patriarchs.” Malkhut [is called] Hadassah.10Hadassah was Esther’s name. Cf. Esther 2:7.
הדר – בתפארת או בנצח: Hadar (“Glory”). In Tiferet or Neẓaḥ.
הוא – בכתר, או בבינה, או בתפארת, או במלכות: Hu (“He”). In Keter or in Binah or in Tiferet or in Malkhut.
הוד – נקרא כן, בהיותה נאחזת בגבורה ובינה: Hod (“Majesty”). It is so called when it is held by Gevurah and Binah.
הוה – רמז ה׳ עלאה, ה׳ תתאה, ו׳ באמצעיתא: Havah (“To Exist”). Hints at the upper heh, the lower heh, and the vav in the middle.11This is a reference to the three sefirot, Gedulah, Gevurah, and Tiferet. Cf. sec. 6, chap. 5, n. 29 above.
הוי – תפארת מסתלק עם הברכות אל הבינה: Havi (“Existence”). Tiferet removes itself with the blessings to Binah.
היא – מלכות: Hi (“She”). Malkhut.
היכל – מלכות: Heikhal (“Palace”). Malkhut.
הלכה – מלכות: Halakhah (“Law”). Malkhut.
הלל – מלכות, שאינו גמור, וגמור מצד הבינה, או בינה עצמה: Hallel (Psalms of Praise). Malkhut when it is not completed.12Hallel is a series of psalms of praise recited in the synagogue on various holidays. On some of them, not all the psalms are recited and the Hallel is considered “incomplete.” Completed [it refers] to the side of Binah or to Binah herself.
הללויה – מלכות מצד התפארת: Halleluyah (“Praise the Lord”). Malkhut from the side of Tiferet.
הנני – מלכות: Hinneni (“Here am I”). Malkhut.
הר – מלכות, והכל לפי שם המתלוה: Har (“Mountain”). Malkhut. All is in accordance with the [divine] Name which accompanies [it].
התקפתא – מלכות מצד החסד: Hatkafah (“Attack”). Malkhut from the side of Ḥesed.