1
עיין במ"א סי' תצ"ו ס"ק ב' ולשיטתו אפי' אינו כולל כל הגוף רק מקצת חולי מותר בי"ט ב' ואזיל לשיטתו בסי' שכ"ח סי' י"ב וס"ק מ"ד וע' מה שכתבתי שם בהלכות שבת על דבריו ולכן הוצרך לדחוק בדברי רמ"א אבל לפי מה שכתבתי שם בדעת המ"מ דס"ל דדוקא בחולי הכולל כל הגוף ע"י חולי כזה מותר ע"י ישראל אבל אם הוא ע"י כאב בא' מאיבריו אע"פ שנתפשט הכאב בכל גופו אסור ע"י ישראל אלא דוקא ע"י נכרי וא"כ מדברי המחבר שכתב כגון לכחול דאסור בי"ט ראשון ע"י ישראל יש לטעות כדעת המ"מ ולחלק ביניהם וא"כ הו"א דבחולי הכולל כל הגוף אע"פ שאין בו סכנה מותר ע"י ישראל אפי' ביו"ט ראשון ולכן כתב רמ"א דה"ה בחולי הכולל כל הגוף דאין חילוק בין זה לכוחל העין דלעולם בי"ט ראשון אסור ובי"ט ב' מותר: