בספר משלי (י"ד) ארך אפים רב תבונה וקצר רוח מרים אולת. שלמה המלך רצה לומר כי האדם שהוא קשה לכעוס הוא רב תבונה, וזה כמו שאמר שלמה בספר קהלת (ז') וכעס בחיק כסילים ינוח. וזה מפני כי הכעס הוא התפעלות האדם וכל התפעלות הוא לגשם שהוא מתפעל, ולפיכך אמר וכעס בחיק כסילים ינוח שהכסיל הוא רחוק מן השכלי, אבל מי שהוא בעל ארך אפים והוא קשה לכעוס דבר זה מורה על שהוא רב תבונות מפני שהוא שכלי אין בו התפעלות לכך הוא קשה לכעוס. ואמר וקצר רוח מרים אולת פי' כי מי שהוא קצר רוח דבר זה הוא שהפריש ממנו אולת כמו מרים זהב, כי אף שהוא חכם מ"מ כאשר הוא ממהר לכעוס זהו הפרשת אולת. ובמקום אחר (משלי ט"ז) אמר טוב ארך אפים מגבור ומושל ברוחו מלוכד עיר, קרא מי שהוא ארך אפים גבור מפני שעומד כגבור ואינו מקבל התפעלות, ומי שמושל וכובש ברוחו שלא יצא הוא יותר גדול מלוכד עיר שכובש את העיר כי העיר הוא דבר גשמי, אבל זה שכובש רוחו הוא דבר בלתי גשמי לכך הוא יותר, והמדה הזאת שהוא ארך אפים הוא ממדת הש"י שנקרא ארך אפים: In the Book of Proverbs (14:29) [it says]: "He that is slow to anger is of great understanding; But he that is hasty of spirit exalteth folly." King Solomon wanted to say that a person who does not anger easily is of great understanding, and this is as Solomon says in Ecclesiastes (7:9): "For anger resteth in the bosom of fools." And this is because when anger easily excites someone, all of this excitement is material in nature, and therefore he [Solomon] says 'For anger resteth in the bosom of fools' and the fool is far from one who is enlightened by higher elements, but one who is a possessor of slowness to anger [lit. of long breath] is slow to anger, and this teaches that he is of great understanding – because he is enlightened by his higher elements, therefore he is slow to anger. And he [Solomon] says “But he that is hasty of spirit exalteth folly” – this means when someone is of hasty spirit, this means folly is exalted out of them as one sifts out gold, because even if he is intelligent, in any case when he is quick to anger this exalts his folly. And in another place (Proverbs, 16:32), he [Solomon] says: “He that is slow to anger is better than the mighty; And he that ruleth his spirit than he that taketh a city”, read: one who is slow to anger is mighty because he stands like a hero and is not easily excited, and one who rules and conquers his spirit so that it will not leave him is greater than one who taketh a city, for one who conquers a city is conquering something material in nature, but one that conquers his spirit – this is something that is not material in nature, therefore he is greater. And this quality, slowness to anger [lit. of long breath], is from the qualities of God, may He be blessed, which is called ‘slowness to anger’ [lit. of long breath]....
ובפרק קמא דעירובין (י"ג, ב') מפני מה זכו בית הילל לקבוע הלכה כמותן מפני שנוחין הן ועלובין הן ושונין דבריהם ודברי בית שמאי ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהם כאותה ששנינו מי שהיה ראשו ורובו בסוכה ושלחנו בתוך הבית בית שמאי פוסלין ובית הילל מכשירין, אמרו בית הילל לבית שמאי לא כך היה מעשה שהלכו זקני בית שמאי וזקני בית הילל לבקר את רבי יוחנן בן החורני וכו'. מזה תבין ותדע המדה הזאת מי שהוא בעל הנחה, כי אשר הוא בעל הנחה אינו יוצא מן היושר כלל ונשאר על השווי, הפך מי שאינו בעל הנחה שמפני כך יוצא מן השווי. ומפני כך אמרו שזכו ב"ה לקבוע הלכה כמותן, מפני שהיו בעלי הנחה שלא היו כבית שמאי שהיו קפדנין, וידוע כי הקפדן מפני גודל כעסו יוצא מן השווי לגמרי, וההלכה הוא הדרך שאינו יוצא לימין ולשמאל כלל רק הולך בשווי אינו סר לימין ולשמאל, ולכך נקרא הלכה כי ההולך הוא הולך ביושר אינו נוטה מן הדרך הישר והשוה כלל לא לימין ולא לשמאל, וזהו מדת ב"ה שהיה להם מדה זאת בכל הנהגתם שלא היו יוצאים מן השווי שהיו נוחים. ואל תאמר כי ב"ש לא היו חכמים, כי אדרבא היו חכמים גדולים וחריפים היו, רק לענין הלכה שהוא הדרך הישר הוא לב"ה מפני שהיו בעלי הנחה מבלי שיצאו מן הסדר. וכן במה שהיו עלובין שונים דבריהם ודברי חבריהם, וכל זה ענייני הנחה לגמרי, כי שאר בני אדם כאשר יאמר לו דבר ממהר לכעוס ועולב מי שהעליב אותו, ואילו אצל ב"ה היו בעלי הנחה ולא היו עולבין אף אם אחד העליב אותן. וכן מה שהיו שונין דבריהם ודברי ב"ש ולא עוד אלא שהיו מקדימין דברי ב"ש לדבריהם, כל ענין זה שהיו מסודרין במעשיהן ואינם מכת המתגברים על חבריהם והם מכת המנצחים, ואף כי לפי ענין הפלפול הוא טוב מ"מ הוא יוצא מן הסדר, ולענין ההלכה צריך שלא יצא מן הסדר והשווי כלל. וכל הדברים האלו שזכר הכל שהיו מסודרים ולא היו יוצאים מן הסדר, אבל ב"ש לא היה הלכה כמותן מ"מ דברי ב"ש הם ג"כ דברי אלקים חיים כדאיתא שם. והדבר הזה שהיו קפדנין היה מפני מדתו של ב"ש ג"כ שהיה להם מדת החכמה, כדאמרינן אם ראית ת"ח נוקם ונוטר איבה כנחש חגרהו על מתניך והדבר הזה בארנו במקומו, אבל לענין הלכה ראוי כבית הילל שבית הילל היו מסודרין במעשיהם אינם יוצאים מן השווי ולפיכך ראוי הוא אל ההלכה: In the first chapter of Masechet Eiruvin (13b): for what reason did the Beit Hillel merit to establish the Halakha according to them? Because they were calm when they were insulted and they would teach both their teachings and the teachings of the Beit Shamai. Furthermore, they would place the teachings of Beit Shamai before their own, as we learn in our Mishnah (Sukkah 28b): “one whose head and most of him were in the Sukkah, and his table is in the house – Beit Shamai validate and Beit Hillel validate. Beit Hillel said to Beit Shamai: was there not such an incident that the elders of Beit Shamai and the elders of Beit Hillel went to visit Rabbi Yochanan ben Hachorani etc.” From this understand and know that this quality is one who is centered, for one who is centered does not stray from the straight path at all, and he maintains his equilibrium, the opposite of someone who is not centered and because of this strays from equilibrium. And because of this, Beit Hillel merited that the Halakha is established according to them, because they were masters of calmness and they were not like Beit Shamai who acted with strictness, and it is known that strictness because of great anger leads to straying from equilibrium completely, and Halakha is the path which does not stray to the right or left at all – only walking with equilibrium and not swerving to the left or the right, and therefore what we call ‘Halakha’ is called ‘Halakha,’ because one who walks walks in straightness and does not tend from the straight and equal path at all, not to the right and not to the left; and this is the quality of Beit Hillel, that they had this quality in all of their conduct – they wouldn’t stray from equilibrium because they were centered. And don’t say that Beit Shamai weren’t wise, for on the contrary they were very wise and intellectually sharp. Only in the area of Halakha which is the path of the straight it is according to Beit Hillel because they were masters of calmness without veering from the order. And so they were [calm] even when they were insulted, and they taught their words and the words of their friends, and all of this refers to being completely calm, for in the case of other people, when someone says something to him, he is quick to become angry and to insult him back, while in the case of Beit Hillel they had the quality of being calm and did not insult even someone who insulted them. And so too when they taught their teachings and the teachings of Beit Shamai. Furthermore, they would put Beit Shamai’s teachings before their own. In all of these matters they were organized in their actions, and they were not from the group of highly competitive against their friends, and they were from the group that succeeds. And even though Halakhic discussions are nevertheless good, they [Beit Shamai] are not organized, and for matters of Halakha it is required that they not be not organized and are completely balanced. And all of these words that are mentioned [about Beit Hillel], they were well-organized and did not become disorganized. Even though the Halakha is not according to Beit Shamai, nevertheless the words of Beit Shamai are also the words of the Living God, as it is there. And this idea that they were stringent is because the attribute of Beit Shamai is also the attribute of wisdom, as it says: “if you see a Talmud Chacham, he takes vengeance and guards his hatred like a snake, gird him upon your hips”, and this idea we explained in its place, but with regards to Halakha it is fitting to be according to Beit Hillel for Beit Hillel were organized in their actions and did not stray from equilibrium, and therefore it was appropriate for Halakha.
ובפרק ערבי פסחים (פסחים קי"ג, ב') ג' הקב"ה אוהבן מי שאינו כועס ומי שאינו עומד על מדותיו ומי שאינו משתכר ע"כ. רמזו בזה דברים מופלגים בחכמה מאוד, כי מי שיש בו אלו ג' ראוי אל האהבה, כי באלו המדות מתדמה אל בורא הכל והדומה יאהב את הדומה. ותדע כי הש"י אינו גשם ואין לו מדות הגשם כי הוא ית' אינו מתפעל כמו הגשם שהוא מתפעל, או שהוא כח בגשם שהוא ג"כ מתפעל. וכך אין אל הש"י גדר, כי הגדר הוא מורכב מסייג והבדל וכל דבר שהוא מורכב הוא בעל גשם לכך כל אלו הם מדות הגשם. ולפיכך אמר מי שאינו כועס הרי אינו מתפעל כמו הגשם וכמו שהתבאר למעלה כי מי שהוא ארך אפים הוא שיש לו שכל נבדל לגמרי, ולכך מי שאינו כועס נבדל מן הגשמי ובזה יש לו דמיון אל הש"י שאינו כח בגשם. והמשתכר הוא בעל גשם בעצמו, כי אשר הוא משתכר כבר סר ממנו השכל והוא גשמי, וכבר בארנו זה במקומות הרבה מאוד ובנתיב התפלה נתבאר ענין זה, כי השכור הוא גשמי לגמרי ולכך אסרה תורה שתויי יין שלא יכנס למקום הקדוש הנבדל ולא יהיה מורה בתורה השכלית. ומי שאינו מעמיד על מדותיו, הנה לאדם זה אין לו גדר כי הדבר שיש לו גדר אינו יוצא מגדרו כלל, ולכך אינו יוצא ממדתו רק עומד בגדרו, אבל מי שאינו עומד על מדותיו אין לו גדר והוא פשוט בלתי גשמי ובזה יש לו דמיון אל הש"י שאין לו גדר, ולכך הש"י אוהב מי שאין לו מאלו ג' דברים כי הדומה יאהב את הדומה אליו, וכאשר יש בו אלו ג' יש כאן דמיון במה אליו שהוא ית' נבדל מן הגשמי וזהו אמיתת עצמו ית'. וכל אלו ג' דברים כל אחד יותר הרחקה מן הגשמיות, כי השכור הוא גשמי לגמרי, וכאשר אינו כועס שאינו מתפעל אינו כמו דבר שהוא כח בגשם שהדבר שהוא כח בגשם מתפעל בהתפעלות הגשם, ומי שעומד על מדותיו יש לו ענין גשמי במה שיש לו גדר והגדר הוא ענין גבול אשר שייך לגשם, ואלו דברים דברי חכמה מאוד. והתבאר לך כי בעל הנחה ואינו בעל כעס, נמשך אחר הש"י ולכך השם ית' אוהב אותו: And in the fourth chapter of tractate Pesachim (113b): The Holy One May He Be Blessed Loves three: one who does not become angry; one who does not stand on his attributes and one who is not drunk. This statement is hinting at profound wisdom, for one who has these three is fitting for the love; for in these three attributes one is similar to the Creator of All, and one who is similar is loved by one who is similar. And know that HaShem May He Be Blessed is not affected in the way that material items are affected, or in that way that something that is a physical force is also affected. And so HaShem May He Be Blessed does not have definitions [lit. a fence], for a definition is composed of a fence that is separate, and any thing that is composed [of something] has the quality of being material, and thus all of them are attributes of the material. And therefore [the Gemara] said one who does not anger behold he is not affected like the physical, and as was explained above when one is slow to anger, he possesses an intellect which is completely separate, and thus one who does not anger is separate from the physical and in this way is similar to HaShem May He Be Blessed who does not have a physical force. And one who is drunk is completely physical for when he becomes drunk he has removed his intellect and he is physical, and we already explained this in many places and in the Path of Prayer we explained this, for the drunk is completely physical and thus the Torah forbids one who drank wine from entering a place of holiness which is separate, and he may not teach Torah which is intellectual. And one who does not stand on his attributes, behold for this person there is no definition, for one who has definition does not ever stray from his definition, and thus does not stray from his attributes and only stands within his definition, but one who does not stand on his attributes does not have a definition and he actually is not physical and in that sense is similar to HaShem May He Be Blessed who does not have a definition, and thus HaShem May He Be Blessed loves one who does not have any of these three things because the similar loves the one who is similar to him, and when one has these three things, there is a similarity in that He May He Be Blessed is separate from the physical and this is an essence of His Self, May He May Be Blessed. And all of these three each one is further from the physical: for the drunk is completely physical; and when one does not anger he is not affected and is not like something which has a physical force in that that a physical force affects it in a physical manner; and one who stands on his attributes has a physical element in that he has definition and the definition is a border which is connected to physical; and these words are words of extreme wisdom. And it should be made clear to you that one who has the quality of being calm does not have the quality of being angry, and follows after HaShem May He Be Blessed, and thus HaShem May He Be Blessed loves him.
ובפרק חלק (סנהדרין צ"ב, א') אמר ר"א כל פרנס המנהיג את הצבור בנחת זוכה ומנהיגם לעוה"ב שנאמר כי מרחמם ינהגם ועל מבועי מים ינהלם ע"כ. וביאור זה כי יותר מכל ראוי ההנחה לפרנס המנהיג הצבור, כי כל פרנס המנהיג העם שיהיה מנוחה לעם אשר הוא מנהיג והפרנס המנהיג את הצבור בנחת, וידוע כי עוה"ז אינו עולם המנוחה, וכאשר מנהיג את הצבור ומנהיג אותם בעוה"ז מעין עוה"ב שעל מי מנוחה מנהל אותם זוכה להנהיג אותם בעוה"ב גם כן שעוה"ב הוא כולו מנוחה, כי עתה בעוה"ז אי אפשר להיות כולו מנוחה ולכך זוכה להנהיג אותם לעתיד, שאז תהיה המנוחה שלימה השקט ובטח ותהיה הנהגה של מנוחה מכל צד: And in Perek Chelek (Sanhedrin 92a): Rabbi Elazar said: every community leader who leads the congregation calmly merits to lead them in the world to come, as it says: “For He that hath compassion on them will lead them, Even by the springs of water will He guide them” (Isaiah 49:10). And the explanation of this is that, more than any other, (the trait of) calmness is suitable for a community leader who leads the community, for every community leader that leads the nation with calmness – there will be tranquility for the nation according to how he leads and he will lead the community with calmness, and know that in this world the world is not tranquil, and when he leads the community and leads them in this world in a way that echoes the world to come, ‘for on tranquil waters he leads them,’ he merits to lead them in the world to come as well, for the world to come is completely tranquil, for now in this world it is impossible to be completely tranquil, and thus he merits to lead them in the future, for so it will be a completely tranquil world of quiet and security, and the leadership will be of calmness from every side.