ותאמר לה נעמי חמותה בתי הלא אבקש וגו'. המפרשים פירשו כי האם לבתה שמת בעלה מבקשת להשיאה עם אחר אמנם לכלתה שמת בעלה שהוא בנה רע בעיניה שתשא לאחר במקום בנה אבל צדקת נעמה שרוצה שתשא רות לאחר במקום בנה וז"ש ותאמר לה נעמי חמותה בתי אני עושה לך כאלו את בתי שמת בעלה ומבקשת להשיאה לאחר כן אני עושה לך גם שאני חמותך עכ"ד ויש לרמוז כפי מ"ש המקובלים דנעמי סוד לאה ורות דבקה בה ליקח מבחי' אורות לאה וזה רמז בתי הלא אותיות לאה דבבחינת שאת לוקחת ממני מבחי' לאה הרי את בתי: Naomi, her mother-in-law, said to her, “Daughter, I must seek a home for you. The commentators explain that while a mother seeks to find another husband for her daughter who has been widowed, it is grievous to a mother-in-law to see her daughter-in- law married to another man in place of her son. When, “Naomi, her mother-in-law, said to Ruth, “My daughter,” she was saying, ‘I am treating you as if you were my own daughter whose husband died and who now seeks to marry to another. So shall I do for you though I am only your mother-in-law.
Some say that, ‘My daughter,’ alludes to what the Kabbalists said: Naomi is the mystery of Leah and Ruth cleaved to her in order to receive the lights of Leah.38In the Sephirotic system, Leah is associated with the Sephirah of Binah and Rachel with the Sephirah of Malchut. Because Malchut “has no light of its own” and receives its light from above and from Binah in particular, Ruth, who is associated with Rachel/Malchut cleaves to Leah/Binah. This is hinted at in the words, biti halo, “My daughter, must I not…” The letters of the word halo, “Must I not…” are the same letters that make up the name of Leah. Since you take from me the aspect of Leah, so you are my daughter.