והנה בעז בא מבית לחם ויאמר לקוצרי' ה' עמכם. נראה שלהיותו ראש הסנהדרין והגיע לפרשת דרכים וכתבו התוס' שתמיד מהרהר בתורה וגם תלמודו שגור בפיו להכי פתח ואמר ה' עמכם להורות כי היה לומד וח"ו לא הזכיר ה' בלי שיקדים מלה. אך הקוצרים עסוקים במלאכתם הקדימו מלה וכתיב ויאמרו לו יברכך ה'. והנה הרב תורת חיים בחולין (דף צ"א) כתב דאומרים ברכו את ה' וזוכרים ה' אחר שתי תיבות ומ"ש ברוך ה' המבורך קאי עלה ולכך מזכירים ה' אחר תיבה אחת לאו מילתא אחריתי היא אלא שעונים על העומר ברכו את ה' ע"כ ולפ"ז אפשר שזה רמז ויאמרו לו יברכך ה' דקיימי עליה שכבר אמר עמכם ועליו קאי יברכך וא"כ הוו שתי תיבות קודם ה' וא"ש ויאמרו לו יברכך ה' ודוק א"כ אפשר דרמזו לו יברכך ה' דהיא ברכת כהנים דמשם נלמד אל תהי ברכת הדיוט קלה כמ"ש הרב זרע ברך ברכות (דף י"ח ע"ג) א"נ רמזו דיברכנו בלי תנאי כמשז"ל: Boaz arrived from Bethlehem. He greeted the reapers, “Adonai be with you!” Boaz was the head of the Sanhedrin and he reached the cross roads. The Tosafot write that because he was meditating Torah and its words were always in his mouth, he began by saying “Adonai be with you.” This was to inform them that he was learning, and, God forbid, that he should mention God without including a word with it. The reapers who were busy with their work prefaced a word (before God’s name); it is written, “They said, “Yivarekhha (Bless you) Adonai.” The author of Torat Hayim on Masechet Hullin writes that one who says Borchu et Adonai mentions two words before God’s name. Why, then, is Baruch Adonai haM'vorach different since there is only one word before God’s name. The answer is the previous person already said Borchu et Adonai.14So there in fact were at least two words before the response containing God’s name. Therefore, it seems that is hinted at when they say, Yivarechecha Adonai, they did so because Boaz already said Eemachem which is connected to Yivarechecha Adonai so that there are two words before Adonai. Yivarechecha Adonai also alludes to the Priestly blessing from which we learn that one should not treat the blessings of a layperson lightly, as the author of Zera Barech15Possibly the book Zera Berech on the Torah, homilies, by Rabbi Berachia Berech son of Rabbi Yitzchak Izaak [Shapiro] of Krakow. writes. Or it might be that we learn that one can make a blessing without conditions.