לכל זמן ועת לכל חפץ וגו'. הרב עיר וקדיש מהר"ח הכהן ז"ל בפי' כ"י פירש הני קראי על התשובה והוכיח דהתשובה נקראת חפץ וז"ש לכל זמן ליחיד שיש זמן קבוע בעשרת ימי תשובה ועת לציבור לכל חפץ לכל התשובה שיעשו בכל עת ועוד האריך בכמה פירושים. ולדעת הרב ז"ל דלימדנו לפרשם על התשובה הנקראת חפץ. אפשר לרמוז אשר חקר רבינו הרמ"ק זצ"ל דעשרת ימי תשובה היו צריכים להיות בסוף אלול והיה מכפר על השנה ההיא וכך היא המדה דאנשי מעשה מתענים בכל יום הששי לכפר על השבוע וערב ר"ח לכפר על החדש ואני עני ישבתי בדרושים. ועוד חקרו דצריך תשובה לכל שנה בשנה כמו מעשר וכן מוכח מהזהר ורבינו האר"י ז"ל דצריך התשובה באותה שנה שחטא. ולא עוד אלא הוינן בה ממה שכתב רבינו האר"י ז"ל דתשובת יום ראשון בשבוע עשרת ימי תשובה מכפר על כל מה שחטא ביום ראשון שבכל שני חייו וכן על זה הדרך בכל יום וזה הפך האמור. ואני הצעיר תירצתי דעשרת ימי תשובה כתב רבינו הרמ"ק זצ"ל דנשפע מים מי"ס דבינה ואפשר דעל כן מועילים לכפר על כל השנים שעברו ושם הארכנו בזה בס"ד וזה רמז לכל זמן שצריך המעשר והתשובה בזמנו בשנה ההיא. אמנם ועת לכל חפץ יש עת שמועיל לכל תשובה אף לשעבר. וזהו תחת השמים אף שהתשובה אינה כ"כ אלא תשובה תתאה למ' שהיא תחת השמים כמ"ש בזהר הקדוש אפ"ה בכח י"ס דבינה מועיל וכ"ש אם זכה לתשובה עילאה כנגד בינה שמועיל לכל השנים: