חבילות קטנות עד סיכך על מקום הפסול. פ"ק דמס' סוכה (דף י"ב):
וכן חצר המוקפת וכו' עד הלכה למשה מסיני. פ"ק דסוכה (דף ד'):
כתב הראב"ד ז"ל נ"ל חסר בכאן וכו' קטנה וכו' עכ"ל: ואני אומר או הספר או שהגיה בו היה חסר בטעות סופר או הקורא לפניו טעה ולא השמיע לאזני רבינו הראב"ד ז"ל או השגה זאת לא יצאה מפיו הקדוש לעולם. שהרי ר"מ ז"ל הקדים אותו הדין סמוך לזה וז"ל עירב דבר שמסככין בו בדבר שאין מסככין בו וסיכך בשניהם אע"פ שהכשר יתר על הפסול פסולה סיכך בזה לעצמו וזה לעצמו זה בצד זה אם יש בסכך פסול ג' טפחים במקום אחד בין באמצע בין מן הצד פסולה בד"א בסוכה קטנה אבל בגדולה סכך פסול באמצע פוסל בד' טפחים פחות מיכן כשרה ומן הצד פוסל בד' אמות ופחות מכאן כשרה כיצד בית שנפחת באמצעו וסיכך על מקום הפחת וכן חצר המוקפת וכו' הכל כמו שהעתקתי וסידר סדר יפה לכל אלו ההלכות והשמיענו דין דופן עקומה הלכה למשה מסיני כמו שהוברר סוף גמרא פסקא ראשונה דפ"ק דסוכה: וגם על זה כתב הראב"ד ז"ל ראיתי ששנה בדבר זה שני פעמים והוציאו ממה שאמר בגמרא וכי סכיך הרבה מהם מאי הוי והא קא מצטרף סכך פסול וכו' ומשני בשחבטן והוא מפרש זה המחבר שהפרידן זה מזה הכשר בעצמו והפסול בעצמו ואם הלכה נקבל ואע"פ שיש להקשות עליו ממה שאמרו תחתונה כשרה ועליונה פסולה וקיימה עליונה למעלה מעשרים אצטריכא ליה מהו דתימא נגזור דילמא מצטרף סכך פסול וכו' קמ"ל והכא ליכא עירוב כלל מ"מ אנו יש לנו פי' אחר עכ"ל: ואני עתה רואה מזה במה שכתבתי שהקורא לפניו לא השמיע לאזנו כי הדין הראשון שכתב אם יש בסכך פסול ג' טפחים במקום אחד וכל חלוקיו באמצע או בסוף כמו שנסחתי וכמו שמפורש פ"ק דסוכה גמרא מתני' דהרחיק את הסכוך מן הכותל מדברי רבה דאמר אשכחתינהו לרבנן דבי רב. ואין צורך לדחוק דבריו ולומר מכלל נאמרו אלא מפורשין נאמרו ומה ששנה פעם שנית הוא אם אין בסכך פסול ג' טפחים במקום אחד וז"ל סיכך בדבר פסול ודבר כשר זה בצד זה ואין במקום אחד מסכך הפסול רחב ג' טפחים אלא פחות וכו' עד כפרוץ הוא נחשב ודין חבטן וקצצן כתב בדין העושה סוכתו תחת האילן בזה הפרק על סדר התלמוד פ"ק דסוכה. עתה ראה גם ראה מה אשיב שואלי דבר על השגת רבינו הראב"ד ז"ל אם יצא מפיו הטהור ומה שאתה רואה זה מבואר תבין כי דברי ר"מ מקובלים בהלכה מסודרין פ"ק דסוכה ואין לי צורך עוד להשיב על מוצאותיו. ובפי' חבטן אמת רבו הפירושים בו וכבר הם חקוקים לנו בשיטת רבותינו בעלי התוספות ז"ל פ"ק דסוכה גמרא מתני' דהעושה סוכתו תחת האילן וגמרא מתני' דהדלה עליה את הגפן ואין לי צורך להביאה הנה: