א
(לבר' י"ז, ד').
אני הנה בריתי אתך וגו'. א"ר ישמעאל גדולה מילה שנכרתו עליה י"ג בריתות מהפסוקים המפורשים. והיה אברהם יושב ותמה היאך ימול. כיון שא"ל ואתנה בריתי ביני ובינך (שם, ב'), מה כתי' אחריו, ויפול אברהם על פניו (שם, ג'), כיון שנפל על פניו רמז הב"ה לאותו מקום ועקצו הקרקע ונמצא מהול. הה"ד וידבר אתו אלהים לאמר אני הנה בריתי אתך (שם ג' - ד'), הרי אתה מהול, וכתי' בעצם היום הזה נמול אברהם (שם, כ"ו), מל אברהם לא נאמר אלא נמול. משל לאוהבו של מלך שהיה רוצה לשדך בתו של מלך, והיה מתבייש לומ' לו, ולא היה יודע כיצד יעשה. הבין המלך מה שבלבו, א"ל: מה אתה רוצה, הרי בתי לתוך ביתך. כך אברהם, כשא"ל הב"ה ואתנה בריתי ביני ובינך, נתבייש ונפל על פניו, בנפילתו נמצא מהול. הה"ד אני הנה בריתי אתך. ילמדנו.