1
(לבר' כ"ז, א').
ותכהין עיניו, למה כהו עיניו, לפי שהיה צפוי לפני הב"ה שיצחק מברך לעשו, אמר הב"ה: יכהו עיניו, ויבא יעקב ויטול הברכות. הה"ד רבות עשית אתה י"י אלהי וגו' (תה' מ', ו'). ילמדנו.
2
ותכהין עיניו, למה כהו עיניו, שהיה אוכל מציד עשו הרשע, וי"א מפני הכעס שהיו נשי עשו מכעיסות להב"ה, וכשהיה יצחק רואה נשי עשו מקטרות לע"ז היה מיצר, אמ' הב"ה: הריני מכהה כדי שלא יראה ויוסיף צער, ותכהין עיניו מראות, כדי שלא יראה. ואם כן למה כהו עיני יצחק ולא כהו עיני רבקה, א"ר אבהו לאחד שהיה טעון כלי עצם וכלי חרס, הקיש כלי עצם לכלי חרס ונשברו הכלי חרס, לכך רבקה לפי שהיתה מן העצם לא הזיקוה נשי עשו, יצחק שהיה מן העפר, שנ' וייצר י"י אלהים את האדם עפר מן האדמה (בר' ב', ז'), לפיכך הזיקוהו נשי עשו והזקין מהרה וכהו עיניו. ילמדנו.