למנצח על מות לבן. זה שאמר הכתוב (קהלת ג יא) את הכל עשה יפה בעתו. ר' ברכיה בשם רבי יונתן אומר אל תהי קורא (שם) גם את העולם נתן בלבם. אלא גם אהבת עוללים נתן בלבם של אבותם. משל למלך שהיו לו שני בנים אחד גדול ואחד קטן הגדול מכובד והקטן מטונף אף על פי כן הוא אוהב את הקטן יותר מן הגדול. דבר אחר א"ר יונתן פחדתו של מלאך המות נתן בלבם. רב בריה דשמואל בשם רבי שמואל אמר (בראשית א לא) וירא אלקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד. זה יצר הרע. שאלמלא יצר הרע לא נשא אדם אשה ולא היה מוליד בנים ולא היה העולם מתקיים ולא בונה בית. דבר אחר גם את העולם. העלים הקב"ה מבריותיו יום המיתה ויום הדין. אמר דוד על ידי שהעלמת אותם ממני אני אומר עליו שירה. על מות לבן: To conquer over the death of a loved one. This is what is said in Ecclesiastes 3:11, "He has made everything beautiful in its time." Rabbi Berechiah in the name of Rabbi Jonathan says, "Do not read (the word) 'shem' (name), but rather 'olam' (world). For God has placed the world in their hearts, and He has also placed the love of children in the hearts of their parents." It is like a king who had two sons, one older and one younger. The older was respected, while the younger was troublesome. Nevertheless, the king loved the younger more than the older. Another explanation Rabbi Jonathan gives is that God placed the fear of the angel of death in their hearts. Rav Berya in the name of Rabbi Samuel says, "And God saw all that He had made, and behold, it was very good" (Genesis 1:31). This refers to the evil inclination. For if it weren't for the evil inclination, a man would not marry a woman, nor would he bear children, and the world would not exist nor would homes be built. Another explanation is that God concealed from humans the day of death and the day of judgment. David said, "Because You have hidden them from me, I sing about You." About the death of a loved one.
דבר אחר למנצח על מות לבן. זה שאמר הכתוב (קהלת יב י) בקש קהלת למצוא דברי חפץ. ביקש שלמה לעמוד על עסקי פרה דאמר ר' יצחק כל העוסקין בפרה מטמאין בגדים והיא עצמה מטהרת טמאין. אמר לו (שם) וכתוב יושר דברי אמת. כבר כתבתי על ספרו של יושר שנאמר (יהושע י יג) הלא היא כתובה על ספר הישר. עשה בישרות עשה בתמימות גזרה גזרתי חקות חקתי ואין מי שיהרהר אחריה דכתיב (במדבר יט ב) זאת חקת התורה. דבר אחר בקש שלמה לעמוד על מתן שכרן של תורה כמה דאמר (משלי ג טו) יקרה היא מפנינים. אמר לו הקדוש ב"ה וכתוב יושר. כבר כתבתי לך בספרו של יושר (ישעיה סד ג) עין לא ראתה אלקים זולתך יעשה למחכה לו. דבר אחר בקש לעמוד על מתן שכרן של צדיקים כמה דכתיב (מלאכי ג יב) כי תהיו אתם ארץ חפץ. וכל הענין ומה רב טובך. דבר אחר בקש לעמוד על מתן שכרן של מצוות כמה דאמר (הושע ו ו) כי חסד חפצתי. וכל הענין מה רב טובך יקרה היא מפנינים. אמר לו הקב"ה וכתוב יושר. כבר כתבתי לך בספרו של יושר (ישעיה סד ג) עין לא ראתה אלקים זולתך יעשה למחכה לו. דבר אחר בקש לעמוד על הקץ כמה דאמר (שיר השירים ג ה) אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ. (ישעיה סג ד) כי יום נקם בלבי ושנת גאולי באה. ר' שאול מתני בשם ר' יהודה (אומר) אם יאמר לך אדם מתי יבוא קץ הגאולה אל תאמן שנאמר כי יום נקם בלבי. ליבא לפומא לא גלי פומא למאן גלי. ר' ברכיה ורבי סימון בשם ר' יהושע בן לוי אמר שלשה דברים סימנתי לך לקברו של משה סימן בתוך סימן. שנאמר (דברים לד ו) ויקבור אותו בגיא וגו'. וסוף (שם) לא ידע איש את קבורתו. בדבר שנתתי לך בו סימנין אין כל בריה יכולה לעמוד עליו. עת הקץ שנאמר בדניאל (דניאל יב ט) כי סתומים וחתומים הדברים. על אחת כמה וכמה. א"ר חייא (משלי ה ו) אורח חיים פן תפלס. שלא יהא שוקל מצותיה של תורה אי זה מצוה היא שכרה מרובה ועושה אותה למה (שם) נעו מעגלותיה לא תדע. מטולטלים הן שבילי דאורייתא. תנא רבי חייא משל למה הדבר דומה למלך שהיה לו פרדס והכניס בו פועלין ולא גילה להן לא שכר פעולתן ולא שכר נטיעתן שאלו היה מגלה להם היו רואין אי זו נטיעה יפה שכרה מרובה ונוטעין אותה ונמצאת מלאכת הפרדס מקצתה בטלה ומקצתה קיימת. לכך לא גילה להן הקב"ה לישראל שכר מצותיה של תורה שלא יהו רואין אי זה מצוה שכרה מרובה ומקיימין אותה ונמצאת התורה מקצתה קיימת ומקצתה בטלה. ועל כן שנו חכמים בלשון המשנה הוי זהיר במצוה קלה כבמצוה חמורה. הוי נעו מעגלותיה לא תדע. רבי אחא בשם רבי אמר טילטל הקב"ה מתן שכרן של מצוות בעולם הזה שיהו ישראל עושין אותן משלם וכשיבוא הקב"ה ליתן שכרן יתן שכר אמנה ושכר עשייה. לכך אמר דוד למנצח על מות לבן. על שהעלמת שכר מצוות כדי שתהא תורה מתקיימת כולה: Another thing to be emphasized about the death of Ben. The verse in Ecclesiastes 12:10 says that Kohelet sought to find pleasing words. Solomon wanted to address the matter of the Red Heifer, as Rabbi Yitzhak said, "Whoever engages with the Red Heifer becomes impure, while it purifies the impure." The verse responded, "The words of truth are straightforward." I already wrote in the Book of Yashar, as it says in Joshua 10:13, "Is it not written in the Book of Yashar?" Do it with honesty, do it with integrity, make decrees and ordinances, and no one will think otherwise, as it is written in Numbers 19:2, "This is the statute of the law." Another thing Solomon sought was to understand the reward of Torah study, as it says in Proverbs 3:15, "She is more precious than rubies." The Holy One, blessed be He, responded, "And the words of truth are written." I already wrote to you in the Book of Yashar, as it says in Isaiah 64:3, "No eye has seen, O God, besides You, what You have prepared for those who wait for You." Another thing he sought was to understand the reward of the righteous, as it says in Malachi 3:12, "For you will be a desirable land." And how great is your goodness! Another thing he sought was to understand the reward of fulfilling commandmens, as it says in Hosea 6:6, "For I desire kindness." And how great is your goodness! The Holy One, blessed be He, responded, "And the words of truth are written." I already wrote to you in the Book of Yashar, as it says in Isaiah 64:3, "No eye has seen, O God, besides You, what You have prepared for those who wait for You." Another thing he sought was to understand the end, as it says in Song of Songs 3:5, "I adjure you, O daughters of Jerusalem, by the gazelles or by the hinds of the field, that you will not arouse or awaken love until it desires." (Isaiah 63:4) "For the day of vengeance is in my heart, and the year of my redemption has come." Rabbi Shaul taught in the name of Rabbi Yehuda, "If someone asks you, 'When will the end of the redemption come?' do not believe him, as it is said, 'For the day of vengeance is in my heart.' What is in my heart, I have not revealed to anyone." Rabbi Barchia and Rabbi Simon taught in the name of Rabbi Yehoshua ben Levi, "I have given you three signs for the grave of Moses: a sign within a sign, as it is said, 'And He buried him in the valley' (Deuteronomy 34:6), and finally, 'No man knows his burial place' (Deuteronomy 34:6). Regarding something that I have given you as a sign, no creature can stand in its way." The end of days, as it says in Daniel (Daniel 12:9), "The words are sealed and closed until the time of the end." Rabbi Chayya taught (Proverbs 5:6), "The path of life - lest you wander." One should not consider the commandments of the Torah lightly, thinking, "Which commandment will give me greater reward if I do it?" (Proverbs 5:21) "For the ways of man are before the eyes of the Lord, and He watches all his paths." "Shaky paths are the paths of the Torah. Rabbi Chiya offered a parable: What is this matter like? It is like a king who had a garden and he employed laborers to work in it, but did not reveal to them the reward for their work or for planting. If he had revealed it to them, they would have seen which beautiful planting was rewarded abundantly and would have planted it, and the work of the garden would have partly ceased and partly continued. Therefore, the Holy One, blessed be He, did not reveal to Israel the reward for the commandments of the Torah, so that they would not see which commandment had a greater reward and would fulfill it, and the Torah would be partly fulfilled and partly ceased. Therefore, the Sages changed the language of the Mishnah to say, "Be as careful with a light commandment as with a severe one." "Turn away from a doubtful matter." Rabbi Acha said in the name of Rabbi, "God wavers the reward for the commandments in this world, so that Israel may perform them, and when God comes to give their reward, He will give the reward for belief and the reward for action." Therefore, David said, "For the conductor, concerning the death of a son," because the reward for the commandments was hidden so that the Torah would be fulfilled entirely." ...
דבר אחר על מות לבן. שאתה גוזר על הבן ומלבינו מעונותיו. אלו ישראל שנקראו בנים למקום. דבר אחר על מות לבן על העלמות שהבן עושה ויום הכפורים בא ומכפר ומוחל לו. דבר אחר על מות לבן רבנן אמרי כל זמן שהיה אותו הבן חי היה דומה לו שלבו של הקב"ה עליו כיון שמת ידע שאין לבו עליו: Another explanation about "death of the son" - that you decree upon your son and purify us from his sins. This refers to the Israelites, who are called children of God. Another explanation about "death of the son" is about the sins that the son commits and the Day of Atonement comes and atones for him and forgives him. Another explanation about "death of the son" - the rabbis said that as long as that son was alive, his heart was like the heart of the Almighty upon him. But once he dies, it is known that his heart is not upon him anymore.
אודה ה' בכל לבי. מדבר ביצר טוב ויצר רע שלא יהא בלבי נקף. זה שאמר הכתוב (קהלת ד יג) טוב ילד מסכן וחכם. ולמה נקרא שמו ילד דהוא מכוין ברייתא לארחן טבן. ולמה צווחין ליה מסכן דלית כל עמא שמעין ליה. ולמה צווחין ליה חכם דקא מזדווג לבר נש מי"ג שנין ולעילא. (שם) ממלך זקן. זה יצר הרע. ולמה צווחין ליה מלך דכל אברים שמעין ליה. ולמה צווחין ליה זקן דהוא מזדויג ליה לבר אנש מן טליותא עד סיבותא. הדא הוא דכתיב (בראשית ח כא) כי יצר לב האדם רע מנעוריו. משננער ממעי אמו. ולמה צווחין ליה כסיל דהוא מכווין לברייתא בארחן בישן. (קהלת ד יד) כי מבית הסורים. דהא מכשכש לברייתא כמין ביני סוריאתא. (שם) כי גם במלכותו נולד רש. במלכותו זה של יצר הרע נולד יצר טוב. אספרה כל נפלאותיך הפליאה הזאת יש בה לשעבר ויש בה לעולם הזה ויש בה לעולם הבא: I will praise the Lord with all my heart. I speak about the inclination to do good and the inclination to do evil, so that a wickedness will not nest in my heart. This is what the scripture says (Ecclesiastes 4:13) "Better a poor but wise youth than an old and foolish king who no longer knows how to heed a warning". And why is he called a youth? Because it refers to creating goodness. And why is he called poor? Because no nation listens to him. And why is he called wise? Because he is united with the Holy One, blessed be He, for thirteen years prior. (ibid) "An old king who no longer knows how to heed a warning" - this is the evil inclination. And why is he called a king? Because all limbs listen to him. And why is he called old? Because he is connected to a man from his youth to his old age. This is what is written (Genesis 8:21) "For the inclination of man's heart is evil from his youth". From his youth, from his mother's womb. And why is he called a fool? Because he intends to create wickedness in his heart. (Ecclesiastes 4:13) "For he came out of prison to be king, even though he was born poor in his kingdom" - in his kingdom, this refers to the inclination to do evil. In his kingdom, the inclination to do good is born. I will recount all Your wonders, they are amazing - some belong to the past, some to this world, and some to the world to come.
אשמחה ואעלצה בך. בך בתורתך בך בישועתך. אזמרה שמך עליון שמך המעולה. בשוב אויבי אחור. רבי יודן אמר שחזרו לגנותן כמו שהיו. ורבי פנחס אמר שחזרו לאחוריהם. כדאמר (שמואל-א כג כז) ומלאך בא אל שאול. מלאך מלמעלה היה. הוא שדוד אומר (תהלים נז ד) ישלח משמים ויושיעני. דבר אחר בשוב אויבי אחור. אמר רבי הונא שחזרו לבושת שהיא מתוקנת להם לעתיד לבוא. כההיא דשמואל דאמר שמואל לעתיד לבוא באין העכו"ם ומתחבטין לפני אלקיהן ואין בהם כח להועילם שנאמר (שם יח מב) ישועו ואין מושיע. ואחר כך חוזרין על הקב"ה שנאמר (שם) על ה' ולא ענם: I would be happy and rejoice in you. In you, in your Torah, and in your salvation. I will sing your name, the highest and most excellent name. My enemies will retreat. Rabbi Yehudah said they returned to their shame, as they were before. Rabbi Pinchas said they returned to their backs, as it is said (1 Samuel 23:27), "And an angel came to Saul, a heavenly angel." As David said (Psalms 57:4), "He sends from heaven and saves me." Another explanation is that my enemies will retreat to their shame, and Rabbi Huna said that they will return to the garments that are prepared for them in the future. This is as Samuel said that in the future when the nations come and plead before their God, they will have no strength to help themselves, as it is said (Isaiah 45:20), "They shall be saved, and there shall be no savior for them." Then they will turn to the Holy One, blessed be He, as it is said (Jeremiah 2:27), "They will call upon the Lord, but he will not answer them."
יכשלו ויאבדו מפניך. אמרו ישראל לפני הקב"ה רבונו של עולם אפילו אין בידם אלא אותו חטא שנכנסו בביתך והחציפו פנים כנגדך. יכשלו ויאבדו (מפניך): "They will stumble and perish before you. The people of Israel said before the Lord of the Universe, 'Even if they have nothing in their hands but that sin which they have committed in your house, and they have defied you to your face, they will stumble and perish (before you).'"
כי עשית משפטי ודיני. זה אחד מחמשה דברים הכפולים במקרא משפטי ודיני. עדי וסהדי. פרא וערוד. עצמיו וגרמיו. זקנה ושיבה. אמר רבי יהושע בשם ר' אידי אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבונו של עולם אני חוייבתי לך בלכלוך מעשים רעים שעשיתי ואומות העכו"ם משעבדין בי: "For you have executed my judgments and my statutes." This is one of the five paired expressions in the scripture: judgments and statutes, witnesses and testimonies, wild ox and unicorn, body and soul, elder and hoary head. Rabbi Joshua said in the name of Rabbi Idi, the Assembly of Israel said before the Holy One, blessed be He, "Lord of the Universe, we are indebted to you for the good deeds that we have done, and the nations of the world oppress us."
גערת גוים. זה עמלק שנאמר (במדבר כד כ) ראשית גוים עמלק. אבדת רשע. זה עשו הרשע שנאמר (מלאכי א ד) וקראו להם גבול רשעה. שעבר על חמשה עבירות ביום אחד. בא על נערה מאורסה. והרג את הנפש. וכפר בתחיית המתים. וכפר בעיקר. ובז את הבכורה. שמם מחית שנאמר (שמות יז יד) כי מחה אמחה את זכר עמלק. אמר ר' לוי כתיב (בראשית כה כג) ויאמר ה' לה שני גוים בבטנך. מה אמר לה. מסתורין זה אני מגלה לך ראשית גוים עתיד לצאת ממך שנאמר (ירמיה ב ג) קדש ישראל לה' ראשית תבואתו. שהיתה יודעת במה שגילה לה הקב"ה. רבי אלעזר בשם רבי יהושע אמר מעולם לא נזקק הקב"ה לסוח עם אשה אלא עם אותה צדקת ואף היא על ידי עילה. ר' בשם ר' יוסי אמר על ידי שם בן נח. (בראשית כה כג) שני גוים. אמר לה מנח ובניו העמדתי שבעים אומות שנאמר (שם ט יט) שלשה אלה בני נח. כיצד מיפת י"ד גומר ומגוג כו'. ומחם ל'. ומשם כ"ו. הרי שבעים. (שם י ה) מאלה נפרדו איי הגוים. ואת שני גוים בבטנך. מן האחד אני מעמיד שבעים נפש והן פרין ורבין. דבר אחר שני גוים זה מתגאה בעולמו וזה מתגאה במלכותו. אדרינוס באומות העולם ושלמה בישראל. דבר אחר שני גוים שנאיהון דאומייא במעיך הכל שונאין לעשו והכל שונאין ליעקב. דבר אחר שני גוים ששונאין זה את זה. ממעיך יפרדו. מכאן אנו לומדים שנולד יעקב מהול חד גזור וחד לא גזור. זה אחד מי"ג שנולדו מהולים. אדם הראשון. שת. חנוך. נח. שם. תרח. יעקב. יוסף. משה. שמואל. דוד. ישעיה. ירמיה. אדם תחלת בריאתו של הקב"ה. שת שנאמר (שם ה ג) ויולד בדמותו כצלמו. חנוך שנאמר (שם ה כב) ויתהלך חנוך. ונאמר (שם ו ט) התהלך נח לגזירה שוה. נח שנאמר (שם) צדיק תמים. שם שנאמר (שם יא יא) אלה תולדות שם. שכל מי שנכפל שמו נולד מהול. שם שם נח נח תרח תרח. יעקב שנאמר (שם כה כז) ויעקב איש תם. ואומר (שם מו ב) יעקב יעקב. יוסף שנאמר (שם לז ב) אלה תולדות יעקב יוסף. מלמד שנולד מהול כמוהו. משה שנאמר (שמות ג ד) משה משה. ונאמר (שם ב ב) ותרא אותו כי טוב הוא. שנולד מהול. (שמואל-א ג י). (צ"ל שמואל דכתיב) שמואל שמואל. ישעיה שנאמר (ישעיה מט א) ה' מבטן קראני. ירמיה שנאמר (ירמיה א ה) בטרם אצרך בבטן. דוד שנאמר (תהלים טז א) מכתם לדוד מך תם. ורב יעבוד צעיר. אמר רב הונא אם זכה יעבד ואם לאו יעבוד. וכיון שראה דוד היאך עשו משעבד לישראל אמר לפני הקב"ה גערת גוים אבדת רשע: "You rebuked nations. This refers to Amalek, as it is said (Numbers 24:20), 'Amalek was the first of the nations.' You destroyed the wicked. This refers to Esau, the wicked one, as it is said (Malachi 1:4), 'They will call them the border of wickedness.' He committed five sins in one day: he had relations with a betrothed woman, committed murder, denied the resurrection of the dead, denied God's sovereignty, and showed contempt for the birthright. Their name shall be blotted out, as it is said (Exodus 17:14), 'I will utterly blot out the remembrance of Amalek.' Rabbi Levi said: It is written (Genesis 25:23), 'Two nations are in your womb.' What did [God] say to her [Rebecca]? 'Two governments are in your womb.' I reveal to you what is hidden: 'The first of the nations shall emerge from you,' as it is said (Jeremiah 2:3), 'Israel is the holy first fruits of his harvest.' Rabbi Elazar said in the name of Rabbi Yehoshua: God never needed to rely on an intimate relationship with a woman, except for that righteous woman [Rebecca], and even she was only through the medium of an angel. Rabbi said in the name of Rabbi Yose: It was through the name of Noah's son that [Rebecca] was blessed. 'Two nations are in your womb' - I [God] made seventy nations from [Noah's three sons], as it is said (Genesis 10:19), 'These are the three sons of Noah, and from these the whole earth was populated.' How? Japheth had fourteen descendants, Gog and Magog had thirty, and Ham had thirty. That makes seventy. (Genesis 10:5) 'From these the isles of the nations were separated.' 'And two nations are in your womb' - I will make from one [nation], seventy souls, and they will be fruitful and multiply. Another interpretation of 'two nations' is that one is proud of his wealth, and the other is proud of his royalty: Edom among the nations and Solomon among Israel." Another matter, two nations whose hatred is embedded in your womb, all hate Esau and all hate Jacob. Another matter, two nations that hate each other. They will separate from your womb. From this, we learn that Jacob was born circumcised and uncircumcised. He is one of the thirteen who were born circumcised. Adam, the first man, Seth, Enosh, Kenan, Mahalalel, Jared, Enoch, Methuselah, Lamech, Noah, Shem, Terah, Jacob, Joseph, Moses, Samuel, David, Isaiah, Jeremiah were all born circumcised. Adam was at the beginning of the creation of the Holy One, blessed be He, as it is stated, "And he begot in his likeness, after his image" (Genesis 5:3). Enoch, as it is stated, "And Enoch walked with God" (Genesis 5:24). And it is stated, "Noah walked with God" (Genesis 6:9). Noah, as it is stated, "Noah was a righteous man" (Genesis 6:9). Shem, as it is stated, "These are the generations of Shem" (Genesis 11:10). Whoever had his name repeated was born circumcised, such as Shem, Shem, Noah, Noah, Terah, Terah. Jacob, as it is stated, "And Jacob was a straightforward man" (Genesis 25:27). And it states, "Jacob, Jacob" (Genesis 46:2). Joseph, as it is stated, "These are the generations of Jacob, Joseph" (Genesis 37:2). This teaches us that he was born circumcised like him [Jacob]. Moses, as it is stated, "Moses, Moses" (Exodus 3:4). And it is stated, "And she saw that he was good" (Exodus 2:2). He was born circumcised. (Samuel I 3:10) (meaning Samuel IV, as it is written) Samuel, Samuel. Isaiah, as it is stated, "The Lord called me from the womb" (Isaiah 49:1). Jeremiah, as it is stated, "Before I formed you in the belly I knew you" (Jeremiah 1:5). David, as it is stated, "A golden Psalm of David" (Psalms 16:1). And much will the young servant serve. Rav Huna said, "If he merited, he will serve, and if not, he will not serve." And when David saw how Esau made Israel slaves, he said before the Holy One, blessed be He, "Rebuke the nations who seek to destroy me" (Psalms 44:6).
האויב תמו חרבות לנצח. האויבים תמו וחרבותיהם קיימות לנצח. כגון קוסטאנטינוס בנה קוסטאנטינא. פילוס בנה פיליא. אנטיוכוס בנה אנטוכיא. אלכסנדרוס בנה אלכסנדריא. סקילוס בנה סיציליא. הם תמו וחרבותיהן קיימין. ואתה כביכול ערים נתשת. (עיין ישעיה סד ט) ציון וירושלים עיר קדשך היו מדבר שממה. אבד זכרם המה וה' לעולם ישב. דבר אחר האויב תמו חרבות. כגון קסרין ורומי. וערים נתשת (מלאכי א ד) כי תאמר אדום רוששנו. פיליפוס שאל את רבי אלעשא לא כך אמר הנביא כי תאמר אדום רוששנו המה יבנו ואני אהרוס. והרי כל בנין שבנינו קיימין. אמר לו לא דבר הכתוב כנגד הבנין אלא כנגד העצות. שכל מה שאתם יושבין ומחשבין בלבבכם לבנות עלינו לכלותנו הוא הורס את עצתכם. אמר לו חייך כך אנו יושבים בכל שנה לכלות אתכם וחד סב אתי ומבטל לן: The enemy's swords have ceased forever. The enemies have ceased, but their swords remain forever, like Constantine who built Constantinople, Philip who built Philia, Antiochus who built Antioch, Alexander who built Alexandria, and Siculus who built Sicily. They have ceased, but their swords remain. And you, you have uprooted cities. (See Isaiah 54:9) Zion and Jerusalem, your holy cities, have become a desert. They are forgotten, but God will always remain. Another interpretation is that the enemy's swords have ceased, like Caesar and Rome, and cities have been uprooted (Malachi 1:4) "Because you will say Edom is destroyed". Philip asked Rabbi Eliezer, "But doesn't the prophet say, 'Because you will say Edom is destroyed, they will rebuild and I will destroy?'" But all the buildings they built remain. The Rabbi replied, "The scripture is not speaking about the buildings, but about the counsel. Whatever you sit and plan in your hearts to do to us, it is what destroys your own counsel." He replied, "Your words are true, for every year we sit and plan to destroy you, but one sage comes and nullifies our plan."
דבר אחר האויב תמו חרבות. תני בשם רבי אלעזר שבועה נשבע הקב"ה בכסא כבודו שלא להשאיר זכר עמלק תחת השמים. (איוב יח יט) לא נין לו ולא נכד בעמו. שלא יאמרו אילן זה של עמלק היה שנאמר אבד זכרם המה. א"ר לוי בשם רבי חמא כל זמן שזרעו של עמלק קיים לא השם שלם ולא הכסא שלם עד שיאבד זכרו של עמלק שנאמר (שמות יז טז) כי יד על כס יה. היה צריך לומר על כסא ה'. וכשיאבד זכרו של עמלק מן העולם השם שלם והכסא שלם. שכן כתיב האויב תמו חרבות לנצח. מה כתיב בתריה וה' לעולם ישב כונן למשפט כסאו וגו': Another matter, the enemy's swords have been destroyed. Teach in the name of Rabbi Elazar, the Holy One, blessed be He, swore an oath on His throne of glory not to leave a memory of Amalek under the heavens. (Job 18:19) "He has no offspring or descendant among his people." So that it may not be said that this tree belonged to Amalek, as it is said, "Their memory has perished." Rabbi Levi said in the name of Rabbi Ḥama: As long as the seed of Amalek exists, the Name is not whole and the throne is not whole, as it is stated: "Because there is a hand on the throne of the Lord." (Exodus 17:16) It should have said, "on the throne of God." And when the memory of Amalek is obliterated from the world, the Name will be whole and the throne will be whole. As it is written, "The enemy's swords have been destroyed forever." (Psalms 9:7) What is written afterwards? "And the Lord shall endure forever; He has established His throne for judgment." (Psalms 9:8)
והוא ישפוט תבל בצדק. א"ר לוי בשעה שהקב"ה דן את האומות הוא דן אותם בלילה בשעה שהם ישנים מן העבירות. ובשעה שהוא דן את ישראל הוא דן אותם בשעה שעוסקין בתורה. רבי אלכסנדרי אמר ולא קמת רות מנהון ורחב ויתרו מנהון. א"ר יהושע בן לוי כתוב אחד אומר (שמואל-ב יז כה) ושמו יתרא הישראלי. וכתוב אחד אומר (דברי הימים-א ב יז) הישמעאלי. ר' שמואל בר נחמני אמר ישמעאל היה שמו ולמה נקרא שמו ישראלי שפעם אחת נכנס לבית המדרש ושמע קולו של ישי שהיה יושב ואומר (ישעיה מה כב) פנו אלי והושעו כל אפסי ארץ. מיד נתגייר ונתן לו ישי את בתו. ורבנן אמרי ישראלי היה ולמה קורא אותו ישמעאלי שחידד חרבו כישמעאל ונעצו בבית המדרש ואמר או אהרוג או אהרג או אקיים דברי רבותי. עמוני ולא עמונית. מואבי ולא מואבית: And He will judge the world with righteousness. Rabbi Levi said: When the Holy One judges the nations, He judges them at night, at the time when they are asleep and free from sin. But when He judges Israel, He judges them at the time when they are engaged in Torah study. Rabbi Alexandri said: Ruth did not arise from the Moabites nor did Obed and his descendants, since they were considered from the side of Judah. Rabbi Yehoshua ben Levi said: One verse says "and his name was Yeter the Yisraelite" (2 Samuel 17:25), while another verse says "the Yishmaelite" (1 Chronicles 1:31). Rabbi Shmuel bar Nachmani said: His name was Yishmaelite, but he was called Yisraelite because once he entered the study hall and heard the voice of Jesse reciting the verse "Turn to Me and be saved, all the ends of the earth" (Isaiah 45:22). Immediately he converted and Jesse gave him his daughter in marriage. The sages, however, say that he was called Yisraelite because he sharpened his sword like Yishmael and entered the study hall and said, "Either I will kill or I will be killed, but I will fulfill the words of my teachers." Ammonite but not Ammonitess, Moabite but not Moabitess.
ויהי ה' משגב לדך. א"ר יוחנן כל מקום שנאמר דך עני ואביון מך בישראל הכתוב מדבר שאין עניות זזה מהם משחרב בית המקדש: "And the Lord will be a refuge for the oppressed, a refuge in times of distress." Rabbi Yochanan said, wherever it is written "oppressed" or "poor" in reference to Israel, the verse speaks of a situation where poverty will not cease from them until the destruction of the Temple.
ויבטחו בך יודעי שמך כי לא עזבת דורשיך ה'. זמרו לה' יושב ציון. אמר רבי יוחנן ממה שעשה בציון. על ביתו לא חס כשיבוא ליפרע ממחריבין על אחת כמה וכמה. אמר רבי חנינא זמרו לה'. אימתי כשיבוא להחזיר שכינתו בציון. אמר לו ר' יוחנן קרא מסייע לך (תהלים קב יז) כי בנה ה' ציון נראה בכבודו: "And those who know your name put their trust in you, for you, O Lord, have not forsaken those who seek you. Sing praises to the Lord, who dwells in Zion." Rabbi Yochanan said: From what happened in Zion we learn that God will not withhold retribution from those who destroy it. Rabbi Chanina said: "Sing praises to the Lord" - when will this happen? When God returns His Divine presence to Zion. Rabbi Yochanan said to him: "A verse supports your claim" (Psalm 102:17) "He shall regard the prayer of the destitute and shall not despise their prayer."
כי דורש דמים אותם זכר. כשיבוא הקב"ה לתבוע דמו של ר' עקיבא הוא תובע דמו של בר קפרא. לא שכח צעקת ענוים. אינו שוכח דמן של ישראל מן האומות ולא דמן של צדיקים שנהרגו. ואלו הן - רבן שמעון בן גמליאל ור' ישמעאל בן אלישע ור' ישבב הסופר ורבי חוצפית התורגמן ור' יוסי ור' יהודה בן בבא ור' יהודה הנחתום ור' שמעון בן עזאי ור' חנינא בן תרדיון ור' עקיבא. ועליהם הכתוב מדבר כי דורש דמים אותם זכר. ועתיד הקב"ה לתבוע דמן של בר קפרא ושל ר' יהודה הנחתום. שפעם אחת גזרה מלכות הרשעה שיהרג ר' יהודה הנחתום. מה עשה בר קפרא עשה עצמו דיין ודן אותו וכשהוא בא ליתן לו ספקולא גזר שישחט אחר תחתיו ויעשו אותו חתיכות ויעלו אותו ורץ לשון הרע ואמר שלא נהרג וגזרה מלכות הרשעה שיהרגו שניהם ויעשו אותם חתיכות ונהרגו שניהם. ועתיד הקב"ה לתבוע דמן שנאמר כי דורש דמים אותם זכר. ר' אבהו בשם ר' אלעזר אמר כל צדיק וצדיק שאומות העכו"ם הורגין כביכול הקב"ה כותבו בפורפורייא שלו שנאמר (תהלים קי ו) ידין בגוים מלא גויות. והקב"ה אומר להם למה הרגתם פלוני ופלוני. והם כופרין ואומרין לא הרגנו. מה הקב"ה עושה מוציא פורפורייא שלו ודן אותם ונותן להם איפופסין. הוי לא שכח צעקת ענוים: "For their blood demands vengeance. When the Holy One, blessed be He, comes to demand the blood of Rabbi Akiva, He will demand the blood of Bar Kappara. He has not forgotten the cry of the oppressed. He does not forget the blood of Israel from the nations, nor the blood of righteous ones who were killed. They are Rabban Shimon ben Gamliel, Rabbi Yishmael ben Elisha, Rabbi Yishbab the Scribe, Rabbi Chutzpit the Translator, Rabbi Yosei, Rabbi Yehuda ben Bava, Rabbi Yehuda the Notary, Rabbi Shimon ben Azzai, Rabbi Chanina ben Teradion, and Rabbi Akiva. Regarding them, the verse speaks: "For their blood demands vengeance." And in the future, the Holy One, blessed be He, will demand the blood of Bar Kappara and Rabbi Yehuda the Notary. Once, a wicked government decree was made to kill Rabbi Yehuda the Notary. What did Bar Kappara do? He made himself a judge and judged him. And when he came to give him a spoon to eat with, he decreed that another person should be slaughtered under him. He then spread slanderous rumors that Rabbi Yehuda was not killed. The wicked government then issued another decree to kill them both, and they were both killed and cut into pieces. And in the future, the Holy One, blessed be He, will demand their blood, as it is written: "For their blood demands vengeance." Rabbi Abbahu said in the name of Rabbi Elazar, "Every righteous person whom the nations of the world kill, the Holy One, blessed be He, writes his name in His book, as it says: "He will judge among the nations, filling them with corpses." And the Holy One, blessed be He, says to them, 'Why did you kill so-and-so?' And they deny it, saying, 'We did not kill him.' What does the Holy One, blessed be He, do? He brings out His book and judges them, giving them lashes. He has not forgotten the cry of the oppressed."
חננני ה'. חנני אין כתיב אלא חננני. שלש נוני"ן כנגד שלש מלכיות. ראה עניי משונאי. כמה דאמר (מלאכי א ג) ואת עשו שנאתי. מרוממי משערי מות מגיהנם. וכשאתה עושה לי כן אספרה כל תהלתך. וכשתעלה שכינתך לשערי ציון אגילה בישועתך. אגילה בישועתך. אמר ר' אבהו זה אחד מחמשה מקראות הקשין שישועתן של ישראל ישועתו של הקב"ה: "Chananeni Hashem, Chananeni" - "Grace me, O Lord, grace me." The word "Chananeni" is written with three nun's, corresponding to the three kingdoms. "See my affliction from those who hate me," as it says, "And you hated Esau." (Malachi 1:3) "You have lifted me up from the gates of death, from Gehenna's depths. And when you do this for me, I will recount all of your praise. And when your divine presence ascends to the gates of Zion, I will rejoice in your salvation." Rabbi Abbahu said, "This is one of the five difficult verses whose salvation is that of the Jewish people and the salvation of the Holy One, blessed be He."
טבעו גוים בשחת עשו. זה פרעה. ברשת זו טמנו זה סיסרא. נלכדה רגלם זה סנחריב: The nations were drowned in the pit that Esau made. This refers to Pharaoh. In this net they hid, this refers to Sisera. Their foot was caught, this refers to Sennacherib.
נודע ה' משפט עשה. בדין שעשה במצרים שנאמר (שמות ז ה) וידעו מצרים כי אני ה'. בפועל כפיו נוקש רשע זה פרעה. ואנו מה עלינו לומר הגיון סלה. (שמות טו א) אז ישיר משה ובני ישראל: The Lord is known for His righteous deeds. He demonstrated His judgment during the judgment He executed against Egypt, as it is said: "And Egypt shall know that I am the Lord" (Exodus 7:5). In practice, the wicked, like Pharaoh, struggle with their own hands. As for us, what can we say? Let us contemplate this. Selah. Then Moses and the Israelites sang this song to the Lord (Exodus 15:1).
ישובו רשעים לשאולה. א"ר אלעזר כל הגוים אין להם חלק לעולם הבא. אמר לו רבי יהושע אלו אמר כל גוים ושותק יפה היית אומר. ומה תלמוד לומר שכחי אלקים הוי באומות העכו"ם הכתוב מדבר. א"ר נחמיה כל תיבה שלא נתן למ"ד ברישה ניתן ה"א בסופה. כגון (בראשית כח י) וילך חרנה. לחרן. מתיבין ליה הכתיב לשאולה. א"ר אבא בר זבדי לדיוטא התחתונה שבשאול: "The wicked shall return to Sheol." Rabbi Elazar said, "All nations have no share in the World to Come." Rabbi Yehoshua said to him, "You would have said well if you had stated 'All nations that are silent have a beautiful share.' And what is the scriptural verse that speaks of the forgetfulness of God [in regards to the nations]? 'Be like the chaff of the nations' [Psalms 83:14]. Rabbi Nechemia said, 'Every word that was not given to Moses at Sinai was given to him [i.e. God] in the end [i.e. later]. For example, [Genesis 28:10] 'And Jacob went out from Beer-Sheba' [literally 'And he went out to Charan' (a different location)]. The Scriptural verse [thus] alludes to Sheol. Rabbi Abba bar Zavdi said [this refers to] the lowest level of Sheol."
כי לא לנצח ישכח אביון. רבי יודן אמר מהו שאמר תקות ענוים תאבד לעד אלא כשם שלא לנצח ישכח אביון כך תקות ענוים לא תאבד לעד: "For the poor shall not always be forgotten; the hope of the poor shall not perish forever." Rabbi Yudan said: What does it mean when it says "the hope of the poor shall not perish forever"? Just as the poor shall not be forgotten forever, so too the hope of the poor shall not perish forever.
קומה ה' אל יעז אנוש. אל יתעזזון במלכותן ואל יתעזזון בשלותן. ישפטו גוים על פניך. מעשה תדיוטוס שלהן. שיתה ה' מורה להן. שיתה יראתך עליהם הכנס בהן את השטות. שכן בלשון יוני לשטיא קוראין מורא. תן פרומביא בפיהם כחמורים של טחנין. ידעו גוים אנוש המה סלה: Arise, O Lord! Let not man prevail; let the nations be judged before You. Put them in fear, O Lord; let the nations know that they are but men. This is the story of their rebellion. You have taught them a lesson, Lord; put Your fear upon them. Let the prophets speak Your words to them like donkeys grinding grain. Let the nations know that they are but men. Selah.
דבר אחר על מות לבן. אמר שלמה (שיר השירים ח ד) השבעתי אתכם בנות ירושלים. חולת אהבה חולי שאינה של מעים ולא של ראש. ממה אני חולה מאהבתו. הוי (שם ב ה) כי חולת אהבה אני. ולא אהבה בלבד אלא מות שנאמר (שם ח ו) כי עזה כמות אהבה. שנאמר (שם א ג) לריח שמניך טובים שמן תורק שמך על כן עלמות אהבוך. אי זו אומה בעולם שאמר לה הקב"ה רדי לים וירדה אלא זאת אמר דוד עד מתי הבן אוהב את אביו. וכן נבוכדנצר אמר (דניאל ג טו) כען הא איתיכון עתידין. וכתיב (שם טז) ענו שדרך מישך ועבד נגו ואמרין למלכא נבוכדנצר. אם לטסין אם לארנוניות כל מה שאתה גוזר אתה מלך עלינו. אבל לכפור בהקב"ה אתה נבוכדנצר והכלב שוין. והם נשאו קל וחומר בעצמן מהצפרדעים שנאמר (שמות ז כח) ובתנוריך ומשארותיך. ואפילו אינו מצילנו. לאלהך לית אנחנא פלחין. ומה הוא אומר כשיצאו (דניאל ג כח) ענה נבוכדנאצר ואמר בריך אלההון די שדרך מישך ועבד נגו. שלא נתנו עצמן על מנת להנצל אלא להשרף. למה (שיר השירים ח ו) כי עזה כמות אהבה. הוי למנצח על מות לבן: Another thing about the death of Levan. Solomon said (Song of Songs 8:4): "I adjure you, O daughters of Jerusalem, that you not stir up or awaken love until it pleases." I am sick with love, a love that is not of the bowels or of the head. From what do I suffer? "For I am love-sick" (Hosea 2:7). And not just love, but also death, as it says (Song of Songs 8:6), "For love is strong as death." As it says (Song of Songs 1:3), "Your oils have a pleasing fragrance, your name is like purified oil; therefore the maidens love you." What nation in the world did God tell to "descend to the sea"? Only the Jews, as David said (Psalms 27:10), "When my father and my mother forsake me, then the Lord will take me up." Similarly, Nebuchadnezzar said (Daniel 3:15), "And who is the god that will deliver you out of my hands?" And it is written (Daniel 3:16), "We will not serve thy gods, nor worship the golden image which thou hast set up." But to deny God, Nebuchadnezzar and the dog are the same. They even have the same fate as the frogs, as it says (Exodus 8:3), "And the river shall swarm with frogs, and they shall go up and come into your house and into your bedchamber and onto your bed and into the houses of your servants and your people, and into your ovens and into your kneading bowls." And even if God does not save us, we will not abandon Him. What did Nebuchadnezzar say when they came out of the furnace? "Nebuchadnezzar answered and said, 'Blessed be the God of Shadrach, Meshach, and Abednego, who has sent His angel and delivered His servants who trusted in Him and set aside the king's command and yielded up their bodies rather than serve and worship any god except their own God'" (Daniel 3:28). They did not give themselves up in order to be saved, but in order to be burned. Why "For love is strong as death" (Song of Songs 8:6)? A song to be sung over the death of Levan.