לדוד משכיל אשרי נשוי פשע. זה שאמר הכתוב (משלי טו כד) ארח חיים למעלה למשכיל. מי שהוא מסתכל למעלה מה כתיב עליו אורח חיים למעלה למשכיל. בניו של קרח שנסתכלו למעלה נמלטו. וכן הוא אומר (תהלים לד ו) הביטו אליו ונהרו. ואביהם שלא נסתכל למעלה ירד למטה. שנאמר (במדבר טז לג) וירדו הם וכל אשר להם. וכן בדוד שנסתכל למעלה נמלט. שנאמר לדוד משכיל. וכן אתה מוצא בנבוכדנצר שנאמר (דניאל ד לא) עיני לשמיא נטלית. מה אם הרשעים שהן חייבים להקב"ה כשמסתכלין למעלה הקב"ה מוחל להם. לישראל שהם בני אברהם יצחק ויעקב אם מסתכלין על אחת כמה וכמה. אמר דוד אני מסתכל למעלה. שנאמר לדוד משכיל. ומי שהוא מסתכל הוא כסוי חטאה. וכן הוא אומר (שמואל-א יח יד) ויהי דוד בכל דרכיו משכיל. ואומר (שם טו) וירא שאול כי הוא משכיל מאד. ומפני שהיה משכיל היה כסוי חטאה. שהיה פורש ממעשיו והודה לפני הקב"ה. וכן הוא אומר חטאתי אודיעך ועוני לא כסיתי: "To David, the intelligent one, fortunate is the one who is forgiven of sin. This is what the verse says (Proverbs 15:24), 'The path of life leads upward for the wise.' One who looks upward, what is written about him is that the path of life leads upward for the wise. The sons of Korach who looked upward were saved, as it says (Psalm 34:6), 'Look to Him and be radiant.' But their father, who did not look upward, went down below, as it says (Numbers 16:33), 'They went down alive into Sheol.' Similarly, with David, who looked upward, he was saved, as it says, 'To David, the intelligent one.' You also find this with Nebuchadnezzar, as it says (Daniel 4:34), 'I raised my eyes to heaven.' What about the wicked who are obligated to God? When they look upward, God forgives them. For Israel, who are the children of Abraham, Isaac, and Jacob, if they look up even more so. David said, 'I look upward,' as it says, 'To David, the intelligent one.' And one who looks upward is covered for sin. It also says (1 Samuel 18:14), 'David had success in all his endeavors, for the Lord was with him.' And it says (1 Samuel 18:15), 'Saul saw that he was very successful, and he was afraid of him.' Because he was successful, he was covered for sin, as he would desist from his actions and confess before God. As it says (Psalm 32:5), 'I acknowledged my sin to You, and I did not conceal my iniquity.'"...
אשרי אדם לא יחשוב ה' לו עון. אמר רבי יוסי בר' יהודה שאם עשה תשובה שלימה שלבו עקור עליו הקדוש ברוך הוא מרחמו ומוחל לו. רבי אליעזר בן יעקב אומר עונות שהתודה עליהם שנה זו אסור להתודות עליהם שנה אחרת. ועליו הכתוב אומר (משלי כו יא) ככלב שב על קיאו. ורבנן אמרי עבירות שהתודה עליהם שנה זו צריך להתודות עליהם שנה אחרת. לקיים מה שנאמר (תהלים נא ה) וחטאתי נגדי תמיד. ומאי עביד רבי אליעזר בן יעקב להאי דרבנן. אמר לך שיהיו כנגד לבו ודעתו אבל אינו מזכירן בפיו. אמר רבי פינחס בשם ר' אבא בר פפא על ידי שאין לך מן החדש את מבזה על דבור קונך. תאלמנה שפתי שקר. אתה מתגאה על שאין לך עונות של שנה זו. א"ר הונא בר אבהו בשבילך כתבתי על עצמי כביכול שאני שכחן. שנאמר (מיכה ז יח) מי אל כמוך נושא עון ועובר על פשע. דאנשי חובין. וכן הוא אומר (ישעיה מט טו) גם אלה תשכחנה. לכך אמר דוד אשרי נשוי פשע. ואין ברוחו רמיה. שלא עשה תפלתו של רמיות. הבוטח בה' חסד יסובבנו: שמחו בה' וגילו צדיקים. ר' יודן בשם ר' ברכיה אמר שלא יהו הצדיקים אומרים יצאנו מכלל ישרים. אף לצדיקים נותן רננה שנאמר (תהלים לג א) רננו צדיקים בה'. א"ר יהודה בר' סימון אמר הקב"ה רמ"ח אברים יש בך ורמ"ח מצוות עשה יש בתורה. אם קיימת רמ"ח שבתורה אני מקיים רמ"ח איברים שבגופך שנאמר (תהלים לד כא) שומר כל עצמותיו. אמר ר' אליעזר בן יעקב בשם ר' פנחס בן יאיר אמר הקב"ה (ישעיה מו ד) אני עשיתי ואני אשא אני אסבול ואמלט. אני עשיתי יצר הרע ואני אשא. הוי אני עשיתי ואני אשא: "Blessed is the man who does not think the Lord counts his sins. Rabbi Yosei bar Yehuda said that if a person makes complete repentance, the Holy One, blessed be He, is merciful and forgives him. Rabbi Eliezer ben Yaakov said that sins for which one has already given thanks in this year should not be given thanks for in another year. Concerning this, the verse says (Proverbs 26:11), "Like a dog that returns to its vomit." The Sages say that for sins for which one has given thanks in this year, one must give thanks for them in another year, in order to fulfill what is said (Psalms 51:5), "My sin is always before me." What did Rabbi Eliezer ben Yaakov do with this? He answered that one should keep them in mind, but not mention them aloud. Rabbi Pinchas said in the name of Rabbi Abba bar Papa, "Since you have no disgrace of this year's sins, do not speak falsehood. Do not boast about not having any sins this year." Rabbi Huna bar Abba said, "I wrote about myself as if I had forgotten, as it says (Micah 7:18), 'Who is a God like you, who pardons sin and forgives the transgression of the remnant of his inheritance?' They are like debtors. It also says (Isaiah 49:15), 'Can a woman forget her nursing child?' Therefore, David said, 'Blessed is he whose transgressions are forgiven, whose sins are covered' (Psalms 32:1). He has no deceit in his spirit, and he does not pray with deceit. 'The Lord's loving-kindness surrounds him' (Psalms 32:10). 'Rejoice in the Lord and be glad, you righteous ones' (Psalms 32:11). Rabbi Yudan said in the name of Rabbi Berachiah, "Let not the righteous say, 'We have been excluded from the ranks of the upright.' Even the righteous are given rejoicing, as it says (Psalms 33:1), 'Rejoice in the Lord, O you righteous ones.' Rabbi Yehuda bar Simon said, 'There are 248 limbs in a person, and there are 248 positive commandments in the Torah. If you fulfill one of the 248 commandments in the Torah, I fulfill one of the 248 limbs in your body, as it says (Psalms 34:21), 'He keeps all his bones; not one of them is broken.' Rabbi Eliezer ben Yaakov said in the name of Rabbi Pinchas ben Yair, 'The Holy One, blessed be He, said (Isaiah 43:24), 'I, even I, am He who blots out your transgressions for My own sake; and I will not remember your sins.'"