ויקרא לבנו ליוסף. למה לא קרא לא לראובן ולא ליהודה, ראובן היה בכור, ויהודה היה מלך, והניחן וקרא ליוסף, אלא בשביל שהיה ספיקה בידו לעשות, לפיכך ויקרא לבנו ליוסף. (Gen. 47:29, cont.:) HE SUMMONED HIS SON JOSEPH. Why did he not call Reuben and Judah?12Tanh., Gen. 12:3; Gen. R. 96:5. Reuben was the first-born, and Judah was a king; yet he left them alone and called Joseph. < It is > simply because the power to act was in his hand. Therefore: HE SUMMONED HIS SON JOSEPH.
ויאמר [לו] אם נא מצאתי חן בעיניך [וגו'] ועשית עמדי חסד ואמת, ויש חסד של שקר הוא אומר חסד ואמת, למה כן, משל ההדיוט אומר מת בריה דרחמך טעון מת רחמך פרוק, א"ל אם תעשה עמדי חסד לאחר מיתתי חסד אל אמת הוא. (Gen. 47:29, cont.:) AND SAID [TO HIM]: PLEASE, IF I HAVE FOUND FAVOR IN YOUR EYES, < PLEASE PUT YOUR HAND UNDER MY THIGH > AND ACT TOWARD ME WITH FIDELITY AND TRUTH. But is there a false fidelity for him to say WITH FIDELITY AND TRUTH? Why < then did he speak > so? A common13Gk.: idiotes, which means “amateur.” < Aramaic > proverb says: When your friend's son dies, suffer < with him >; when your friend dies, cut loose < from sorrow >. < Jacob > said to him: If you act towards me with fidelity after my death, that is true fidelity.
אל נא תקברני במצרים. למה שסופה של מצרים ללקות בכנים ויהיו מרחשות תחת גופי, לפיכך אל נא תקברני במצרים: (Gen. 47:29, cont.:) PLEASE DO NOT BURY ME IN EGYPT. Why? Because the end of Egypt is to be smitten with lice, and they would be swarming under my body.14Gen. R. 96:5(6). Therefore: PLEASE DO NOT BURY ME IN EGYPT.
ד"א מפני מה לא בקש ליקבר במצרים, שלא יעשו בו ע"ז שכשם שנפרעין מעובדי ע"ז, כך נפרעין מע"ז עצמה, שנאמר ובכל אלהי מצרים אעשה שפטים אני ה' (שמות יב יב). וכן אתה מוצא בדניאל, כיון שפתר לנבוכדנצר את החלום, מה כתיב באדין נבוכדנצר נפל על אנפוהי ולדניאל סגיד ומנחה וניחוחין אמר לנסכה ליה (דניאל ב מו), אבל דניאל לא בקש אמר כשם שנפרעין מעובדי ע"ז כך נפרעים ממנה. וכן אתה מוצא בחירם, כיון שעשה עצמו אלוה מה כתיב בו, יען (כי) גבה לבך ותאמר אל אני (יחזקאל כח ב), א"ל הקב"ה הנה חכם אתה מדניאל, נבוכדנצר בקש לקרב לו ולא רצה ואת עשה עצמך אלוה, מה סופך (אל) [על] ארץ השלכתיך וגו'. Another reason why Jacob did not want to be buried in Egypt was lest they produce idolatry through him; for, just as punishment is exacted from the worshipers of idolatry, so is punishment exacted from the idolatry itself, as stated (in Exod. 12:12): AND ON ALL THE GODS OF EGYPT I WILL EXECUTE JUDGMENTS; I AM THE LORD. And so you find with Daniel when he interpreted the dream for Nebuchadnezzar. What is written (in Dan. 2:46)? THEN NEBUCHADNEZZAR FELL ON HIS FACE, PAID HOMAGE TO DANIEL, AND SAID TO OFFER HIM GRAIN AND INCENSE. But Daniel did not want it. He said: Just as punishment is exacted from the worshipers of idolatry, so is punishment exacted from it (the idolatry). And so you find in the case of Hiram, when he made himself a god, what is written of him (in Ezek. 28:2)? BECAUSE YOUR HEART IS PROUD, YOU HAVE SAID: I AM A GOD. The Holy One said to him (in vs. 3): SEE, YOU ARE WISER THAN DANIEL. When Nebuchadnezzar wanted to sacrifice to him, he did not want it; but you have made yourself a god. What is your end (according to Ezek. 28:17)? I HAVE CAST YOU {UNTO} [UPON] THE GROUND….
ד"א אמר יעקב שלא יפדו בי המצרים שנמשלו בחמור, שנאמר אשר בשר חמורים בשרם (יחזקאל כג כ), ואני נמשלתי בשה, שנאמר שה פזורה ישראל (ירמיה נ יז), וכתיב ופטר חמור תפדה בשה (שמות לד כ), שלא יפדו בי, הוי אל נא תקברני במצרים. Another interpretation (of Gen. 49:29, cont.): Jacob said: So that the Egyptians would not be redeemed through me, since they are likened to the ass. It is so stated (in Ezek. 23:20): WHOSE FLESH IS LIKE THE FLESH OF ASSES. And I have been likened to the flock, where it is stated (in Jer. 50:17): ISRAEL IS A SCATTERED FLOCK. It is also written (in Exod. 34:20): BUT THE FIRSTLING OF AN ASS YOU SHALL REDEEM WITH A LAMB. Lest they be redeemed through me, for that reason (according to Gen. 47:29), PLEASE DO NOT BURY ME IN EGYPT.