[ראו קרא ה' בשם בצלאל]. זש"ה ואל מי תדמיוני ואשוה יאמר קדוש, שאו מרום עיניכם וגו' (ישעיה מ כה כו), אמר הקב"ה ואל מי תדמיוני, בשר ודם אם יהיה מהלך בחשיכה, ואדם בא ומאיר לו, אינו צריך להחזיק לו טובה, ואתם ישנים בלילה, ואני מעלה לכם את האורה, אין אתם צריכין להחזיק לי טובה, שאו מרום עיניכם וגו' בזכות מה הם עומדים, אלה תולדות השמים והארץ, בזכות ואלה שמות בני ישראל (שמות א א), ואלה בזכות מי, בזכות אלה העדות והחקים והמשפטים (דברים ד מה). [(Exod. 35:30:) SEE, THE LORD HAS CALLED BEZALEL <…> BY NAME.] This text is related (to Is. 40:25–26): THEN UNTO WHOM WILL YOU LIKEN ME THAT I SHOULD BE EQUAL? SAYS THE HOLY ONE. LIFT UP YOUR EYES ON HIGH <AND SEE: WHO CREATED THESE? >…. The Holy One said: THEN UNTO WHOM WILL YOU LIKEN ME? If <a person of> flesh and blood is walking in the darkness, when someone comes and gives him light, should he not be grateful to him?8Tanh., Exod. 10:4; Exod. R. 48:2. Now you are asleep at night when I cause the light to rise for you. Should you not be grateful to me? (Is. 40:26:) LIFT UP YOUR EYES ON HIGH <AND SEE; WHO CREATED THESE?>…. By virtue of what do they stand? THESE (in Gen. 2:4:): THE GENERATIONS OF THE HEAVENS AND THE EARTH?9These words would be more commonly rendered: THESE ARE THE GENERATIONS OF THE HEAVENS AND THE EARTH. By virtue of THESE (in Exod. 1:1): THE NAMES OF THE CHILDREN OF ISRAEL.10These words would be more commonly rendered: NOW THESE ARE THE NAMES OF THE CHILDREN OF ISRAEL. And these are by virtue of whom? By virtue of THESE (in Deut. 4:45): THE TESTIMONIES, THE STATUTES, AND THE JUDGMENTS.11The words would be more commonly rendered: THESE ARE THE TESTIMONIES, THE STATUTES, AND THE JUDGMENTS.
מי ברא אלה [המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא] (ישעיה שם), כתיבלכולם בשם יקרא, וכתוב אחד אומר שמות [לכולם שמות יקרא (תהלים קמז ד)], אם שמות למה בשם, אם בשם למה שמות, אלא כשהקב"ה מבקש הוא קרוא לכולם כאחת, וכשמבקש קורא לכל אחד ואחד בשמו מיכאל וגבריאל, הוי לכולם בשם יקרא. (Is. 40:26:) WHO CREATED THESE? [THE ONE WHO SENDS FORTH THEIR HOST BY NUMBER. HE CALLS THEM ALL BY <A SINGLE> NAME.] It is written (ibid.): HE CALLS THEM ALL BY <A SINGLE > NAME. But one scriptural verse says, NAMES (i.e., Ps. 147:4): [HE GIVES NAMES TO THEM ALL]. If <Ps. 147:4 says> NAMES, why <does Is. 40:26 say> BY <A SINGLE> NAME? If <Is. 40:26 says> BY <A SINGLE> NAME, why <does Ps. 147:4 say> NAMES? It is simply that, when the Holy One wishes, he calls them all as a single <unit>; but when he wishes <otherwise>, he calls each and every one by his own name, <e.g.> Michael and Gabriel. Ergo (in Is. 40:26): HE CALLS THEM ALL BY <A SINGLE> NAME.
ד"א לכולם בשם יקרא, הרי למעלה, מנין מלמטה, שנאמר ראו קרא ה' בשם בצלאל וגו'. Another interpretation (of Is. 40:26): HE CALLS THEM ALL BY NAME. So it is for above. Where is it shown for below? Where it is stated (in Exod. 35:30:) SEE, THE LORD HAS CALLED <BEZALEL…> BY NAME.