וידבר ה' אל משה ואל אהרן לאמר כי ידבר אליכם פרעה תנו לכם מופת וגו' (שמות ז ח ט), זש"ה מגיד מראשית אחרית ומקדם אשר לא נעשו אומר עצתי תקום וכל חפצי אעשה (ישעיה מו י), מהו מגיד מראשית אחרית, הקב"ה מגיד מתחילה מה עתיד להיות בסוף, מנין שכך אמר למשה, הנך שוכב עם אבותיך וקם העם הזה וזנה וגו' (דברים לא טז), א"ל מה שעתידין ישראל לעשות אחר מיתתו של יהושע אחר כמה שנים, וזנה אחרי אלהי נכר הארץ (שם), וכך עשו, ויעשו בני ישראל את הרע בעיני ה' ויעבדו את הבעלים וגו' (שופטים ב יא). ועזבני והפר את בריתי (דברים שם), ויעזבו את ה' (ולא עבדוהו) (שופטים שם יב), הוי מגיד מראשית אחרית. אמר ר' פנחס הכהן בר חמא מי שהוא שומע את הפסוק סבור שמא (פקלוניא) [פלונקיא] יש למעלן, אומר עצתי תקום וכל חפצי אעשה (ישעיה מו י), למה כן, שאין הקב"ה חפץ לחייב כל בריה, שנאמר כי לא אל חפץ רשע אתה וגו' (תהלים ה ה), וכן הוא אומר (לא) [אם] אחפץ במות הרשע וגו' (יחזקאל לג יא). הוי אומר עצתי תקום וכל חפצי אעשה, שהקב"ה חפץ לצדק כל בריותיו, שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר (ישעיה מב כא), הוי וכל חפצי אעשה. (Exod. 7:8–9:) THEN THE LORD SPOKE UNTO MOSES AND UNTO AARON, SAYING: WHEN PHARAOH SPEAKS UNTO YOU, < SAYING > PRODUCE YOUR MIRACLE, <YOU SHALL SAY UNTO AARON: TAKE YOUR ROD AND CAST IT DOWN BEFORE PHARAOH. IT SHALL BECOME A SERPENT>. This text is related to (Is. 46:10): DECLARING THE END FROM THE BEGINNING, AND FROM OF OLD, THINGS THAT HAVE NOT <YET> HAPPENED, SAYING: MY PLAN SHALL COME TO PASS AND I WILL ACCOMPLISH ALL MY DESIRE (HPTs).69Tanh., Exod. 2:11; Exod. R. 9:1. What is the meaning of DECLARING THE END FROM THE BEGINNING? The Holy One declares from the start what is going to happen in the end. Where is it shown? Where he said so to Moses (in Deut. 31:16): BEHOLD, YOU ARE SOON TO SLEEP WITH YOUR ANCESTORS. THEN THIS PEOPLE WILL ARISE AND GO WHORING <AFTER THE ALIEN GODS OF THE LAND>…. He told him what Israel was going to do after Joshua had been dead for some years. (Ibid.:) AND GO WHORING AFTER THE ALIEN GODS OF THE LAND. And so they did (according to Jud. 2:11): THEN THE CHILDREN OF ISRAEL DID EVIL IN THE EYES OF THE LORD AND THEY WORSHIPPED THE BAALS…. (Deut. 31:16, cont.:) THEY WILL FORSAKE ME AND BREAK MY COVENANT. (Cf. Jud. 2:12:) THEY FORSOOK THE LORD {AND DID NOT WORSHIP HIM}. Ergo (in Is. 46:10): DECLARING THE END FROM THE BEGINNING. R. Pinhas bar Hama the Priest said: Whoever hears this verse is thinking: Is there a love of strife70Gk.: philoneikia. above? (Cf. Is. 46:10, cont.:) SAYING: MY PLAN SHALL COME TO PASS, AND I WILL ACCOMPLISH ALL MY DESIRE. Why so? Because the Holy One does not desire (HPTs) to convict any creature, as stated (in Ps. 5:5 [4]): FOR YOU ARE NOT A GOD WHO DELIGHTS (HPTs) IN WICKEDNESS….71Tanh., Gen. 4:8; M. Pss. 5:7. And so it says (in Ezek. 33:11): I DO NOT DESIRE (rt.: HPTs) THE DEATH OF THE WICKED <BUT THAT THE WICKED TURN FROM HIS WAY AND LIVE.>… Ergo (in Is. 46:10): SAYING: MY PLAN SHALL COME TO PASS, AND I WILL ACCOMPLISH ALL MY DESIRE (HPTs). Thus the Holy One desires (HPTs) to declare all his creatures righteous, as stated (in Is. 42:21): THE LORD WAS DELIGHTED (HPTs) BECAUSE OF HIS RIGHTEOUSNESS, TO MAGNIFY AND GLORIFY TORAH.72On this interpretation of Is. 42:21, see also Mak. 3:16; ARN, A, 41:21; Targum to Is. 42:21. Ergo (in Is. 46:10): AND I WILL ACCOMPLISH ALL MY DESIRE.
ד"א מגיד מראשית אחרית. הגיד הקב"ה למשה עד שהוא בסנה מה שפרעה עתיד לעשות, אמר לו משה מה זה בידך ויאמר מטה, ויאמר השליכהו ארצה וישליכהו ארצה ויהי לנחש וגו' (שמות ד ב ג), ויאמר ה' אל משה שלח ידך ואחוז בזנבו וגו' (שם שם ד), וחזר ונעשה מטה, א"ל הקב"ה משה כשם שהנחש מתעקם, כך פרעה עתיד להתעקם עליכם, הוי מגיד מראשית אחרית, אלא כשיבא ויאמר תנו לכם מופת, כשם שעשיתי כך עשו לפניו. Another interpretation (of Is. 46:10): DECLARING THE END FROM THE BEGINNING. The Holy One made known to Moses, while he was at the bush, what Pharaoh was going to do. He said to him (in Exod. 4:2–4): MOSES, WHAT IS THIS IN YOUR HAND? AND HE SAID: A ROD. THEN HE SAID: CAST IT TO THE GROUND, SO HE CAST IT TO THE GROUND AND IT BECAME A SNAKE…. THEN THE LORD SAID UNTO MOSES: PUT OUT YOUR HAND AND GRASP IT BY THE TAIL…. So it reverted and became a rod. The Holy One said to him: Moses, just as the snake bends itself, so Pharaoh is going to bend himself because of you. Ergo (in Is. 46:10): DECLARING THE END FROM THE BEGINNING. When he comes and says (in Exod. 7:9): PRODUCE YOUR MIRACLE, simply do for him just as I have done.