אשרי אדם שאינו להוט אחר היין, שכן אתה מוצא בבני יהונדב בן רכב, שצוה להם אביהם ואמר להם שלא לשתות יין, ומה ראה שלא לשתות יין, אלא שמע ירמיה מתנבא שבית המקדש חרב, אמר להם היו מתאבלים מעכשיו, בית לא תבנו [וזרע לא תשרעו] וכרם לא תטעו ולא יהיה לכם, כי באהלים תשבו כל (ימי חייכם) [ימיכם] (ירמיה לה ז), ושמרו מצות אביהם, כיון שהיה ירמיה מתנבא לישראל לומר להם עשו תשובה, ולא היו עושין, אמר הקב"ה לירמיה אתה אומר להם עשו תשובה ואינן עושין, ובניו של יונדב בן רכב מצוה קלה צוה להם אביהם והן משמרין אותה, ואני אומר לישראל עשו תשובה ואינן שומרין, שנאמר הוקם את (דבר) [דברי] (יונדב) [יהונדב] בן רכב אשר צוה את בניו לבלתי שתות יין, ולא שתו עד היום הזה, כי (שמרו) [שמעו] את מצות אביהם, ואנכי דברתי (לכם) [אליכם] השכם (והערב) [ודבר] ולא שמעתם [אלי] (שם שם יד), מה כתיב שם, אמר הקב"ה לירמיה, אמור להם חייכם הואיל ושמרתם את המצוה הזו, שאין משפחותיכם פוסקת מלפני לעולם, שכן כתיב לכן כה אמר ה' [צואות אלהי ישראל] לא יכרת איש ליונדב בן רכב (עוד) [עומד] לפני כי הימים (שם שם יט), לכן הוא מזהירן על היין יין ושכר אל תשת. אמר ישעיה צווחה על היין בחוצות ערבה כל שמחה (ישעיה כד יא), מהו ערבה כל שמחה, חשכה כל שמחה, כד"א ויהי ערב (בראשית א ה), (שבת) [גלה] משוש הארץ (ישעיה שם), ששבתה ציון, שכתב בה יפה נוף משוש כל הארץ (תהים מח ג) אמר הקב"ה לישראל בעולם הזה היין סימן קללה, אבל לעולם הבא אני אעשה אותו עסיס, שנאמר והיה ביום ההוא יטפו ההרים עסיס וגו' (יואל ד יח). Blessed is the one who does not have a passion for wine, for you find such to be the case with the children of Jonadab ben Rechab, in that their ancestor had commanded and told them not to drink wine. But what was his reason for not drinking wine? It is simply that he had heard Jeremiah prophesying that the temple would be destroyed. He said to them: From now on you are to be in mourning. (Jer. 35:7:) YOU SHALL NOT BUILD A HOUSE, [SOW SEED,] PLANT A VINEYARD, OR OWN SUCH THINGS; BUT YOU SHALL DWELL IN TENTS ALL {THE DAYS OF YOUR LIFE} [ALL YOUR DAYS]. Now they had observed the commandments of their ancestor; but when Jeremiah was prophesying to Israel < and > telling them to repent, they were not doing so. The Holy One said to Jeremiah: You are telling them to repent, and they are not doing so. Now in the case of the children of Jonadab ben Rechab, when their ancestor gave them a simple commandment, they observed it; but when I tell Israel to repent, they do not observe < my commandment >. It is so stated (in Jer. 35:14): THE {WORD} [WORDS] OF JONADAB BEN RECHAB HAVE BEEN UPHELD. HE COMMANDED HIS CHILDREN NOT TO DRINK WINE, AND TO THIS DAY THEY HAVE NOT DRUNK IT, BECAUSE THEY HAVE {OBSERVED} [OBEYED] THE COMMANDMENTS OF THEIR ANCESTOR. BUT I SPOKE {TO YOU} [UNTO YOU] {FROM EARLY MORNING TO LATE EVENING} [CONSTANTLY], AND YOU DID NOT HEARKEN UNTO ME. What is written there? The Holy One said to Jeremiah: Say to them: By your life, whereas you have heeded this commandment, your lineage shall never disappear from before me, even as it is written (in vs. 19): THEREFORE, THUS SAYS THE LORD [OF HOSTS, THE GOD OF ISRAEL]: SOMEONE BELONGING TO JONADAB BEN RECHAB SHALL NOT {EVER} BE CUT OFF [FROM STANDING] BEFORE ME FOR EVER. He therefore enlightens them concerning wine (in Lev. 10:9): DRINK NO WINE OR INTOXICATING LIQUOR. Isaiah said (in Is. 24:11): THERE IS A CRY OVER WINE IN THE STREETS; ALL GLADNESS IS OBSCURED. What is the meaning of ALL GLADNESS IS OBSCURED (rt.: 'RB)?33Above, Exod. 11:8. < That > all gladness has become dark, just as you say (in Gen. 1:5):34Also Gen. 1:8, 13, 19, 23, 31. AND THERE WAS EVENING ('RB). (Is. 24:11, cont.:) THE JOY OF THE EARTH HAS {COME TO AN END} [DEPARTED], because Zion has come to an end. Thus it is written (in Ps. 48:3 [2]): BEAUTEOUS LANDSCAPE, JOY OF THE WHOLE EARTH, < EVEN MOUNT ZION >. The Holy One said to Israel: In this world wine is a sign of a curse, but in the world to come I will make it into fresh grape juice. Thus it is stated (in Joel 4:18 [3:18]): AND IT SHALL COME TO PASS ON THAT DAY THE MOUNTAINS SHALL FLOW WITH FRESH GRAPE JUICE….