וירא יעקב כי יש שבר במצרים (בראשית מב א). זש"ה (עין רואה ואוזן שומעת) [אוזן שומעת ועין רואה] ה' עשה גם שניהם (משלי כ יב). מה ראה שלמה לומר כן, וכי כל הגוף לא עשאו הקב"ה שאמר על האוזן ועל העין, אלא כל האברין של אדם עתידין ליתן דין, חוץ מן האוזן ומן העין, למה אלא העין הזו רואה שלא בטובת אדם, והאוזן שומעת שלא בטובת אדם, אבל הידים אם אינו רוצה אינו גונב, והרגלים כך, לכך נאמר עין רואה ואוזן שומעת וגו'. בא וראה כל אותו הזמן שנמכר יוסף לא היו יודעין יעקב ובניו שהיה יוסף קיים, וכשהגיע הקץ נתן הקב"ה רושת לעינים ולאזנים, שנאמר וירא יעקב כי יש שבר במצרים וגו' ויאמר הנה שמעתי כי יש שבר במצרים. (Gen. 42:1:) THEN JACOB SAW THAT THERE WAS GRAIN IN EGYPT. This verse is related (to Prov. 20:12): {A SEEING EYE AND A HEARING EAR} [A HEARING EAR AND A SEEING EYE], THE LORD HAS MADE THEM BOTH. What did Solomon see to < make him > say this? Did the Holy One not make the whole body? < We might infer that he did not do so > because < Solomon > spoke < only > about the ear and the eye. Rather, all of one's members are going to render account except the ear and the eye. Why? It is simply that the eye sees involuntarily, and the ear hears involuntarily. In the case of the hands, however, if one is unwilling, one does not steal. So also with the feet. It is therefore stated (in Prov. 20:12): A SEEING EYE AND A HEARING EAR…. Come and see. All that time when Joseph had been sold, Jacob and his children did not know that Joseph was alive. But, when the proper time arrived, the Holy One gave authorization to the eyes and the ears. It is so stated (in Gen. 42:1-2): THEN JACOB SAW THAT THERE WAS GRAIN IN EGYPT…. NOW I HEAR THAT THERE IS GRAIN IN EGYPT….