[זאת תהיה תורת המצורע]. אמרו רבותינו אין הנגעים באדם אלא על לשון הרע שיוצא מפיו, ורוח הקודש צווחת, אל תתן את פיך לחטיא את בשרך (קהלת ה ה), להלקות את גופך, [ואל תאמר לפני המלאך כי שגגה היא] (שם שם), ואל תאמר לפני המלאך הממונה עליך, בשגגה הוצאתי מפי את הדבור, שכל דבור שיצא מפיך בספר נכתבין, בין טוטב ובין רע בשוגג ובין במזיד, ומנין שהוא כן, שנאמר אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו [ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו וגו'] (מלאכי ג טז), וכן במדת פורענות אמר דוד אתה ידעת שבתי וקומי וגו' (תהלים קלט ב), ואמר איוב על שרשי רגלי תתחקה (איוב יג כז), למה יקצוף האלהים על קולך וחבל את מעשה ידיך (קהלת שם), אלו הידים והגוף שהן לוקין בנגעים. [(Lev. 14:2:) THIS SHALL BE THE LAW OF THE LEPER.] Our masters have said: Plagues only affect a person on account of the evil speech which comes out of his mouth. So the Holy Spirit cries out (in Eccl. 5:5 [6]): DO NOT LET YOUR MOUTH CAUSE YOUR FLESH TO SIN, < i.e. > to afflict your body. [(Ibid., cont.:) AND DO NOT SAY BEFORE THE ANGEL THAT IT WAS A MISTAKE,] < i.e. > and do not say before the angel who is appointed over you: By mistake I brought forth the word from my mouth; for every word which issues from your mouth, whether good, evil, by mistake, or on purpose, is written in a book.9Matthew 12:36–37; cf. James 1:26. Where is it shown that it is so? Where it is stated (in Mal. 3:16): THEN THOSE WHO FEARED THE LORD SPOKE WITH ONE ANOTHER. [THE LORD HAS HEARKENED AND LISTENED, AND A BOOK OF REMEMBRANCE HAS BEEN WRITTEN BEFORE HIM…. ] And so when in severe trouble, David said (in Ps. 139:2, 4): YOU KNOW WHEN I SIT DOWN AND WHEN I STAND UP…. < FOR THERE IS NOT A WORD ON MY TONGUE, BUT THAT YOU, O LORD, KNOW IT FULLY. > Job also said (in Job 13:27): YOU LOOK CLOSELY OVER MY FOOTSTEPS. (Eccl. 5:5 [6], cont.:) WHY SHOULD GOD BE ANGRY OVER YOUR VOICE AND DESTROY THE WORK OF YOUR HANDS? These are the hands and the body when they are afflicted by leprosy.