ד"א אמור אל הכהנים. זש"ה יום ליום יביע אומר וגו' (תהלים יט ג), אין אומר ואין דברים (שם שם ד), אתה מוצא בימות הסתיו היום מלוה את הלילה, ובימי הקיץ הלילה מלוה את היום, אין בריה שומע ביניהם, שנאמר אין אומר ואין דברים [בלי נשמע קולם], אבל למטה בני אדם מלוין זה לזה, וכמה מריבות הן עושין, שנאמר אין אומר ואין דברים וגו' [בכל הארץ יצא קום ובקצה תבל מליהם] (שם שם ה) העליונים אינם צריכין לא אמירה ולא דיבור, אבל התחתונים צריכין אמירה ודיבור ואמרות, אמור ואמרת אולי יעמדון, שנאמר אמור אל הכהנים [ואמרת אליהם]. Another interpretation (of Lev. 21:1): SPEAK UNTO THE PRIESTS. This text is related (to Ps. 19:3–4 [2–3]): ONE DAY POURS OUT SPEECH TO ANOTHER…; THERE IS NO SPEECH, NOR ARE THERE WORDS. You find that in the days of autumn the day lends to the night, while in the days of summer the night lends to the day.3See Lev. R. 26:4; M. Pss. 19:10. (Vs. 4:) THERE IS NO SPEECH, NOR ARE THERE WORDS. No creature hears < about any difference > between them, as stated (in Ps. 19:4 [3]): THERE IS NO SPEECH, NOR ARE THERE WORDS, [NOR IS THEIR VOICE HEARD]. Down below, however, when the children of Adam lend to each other, how many quarrels they generate! Thus it is stated (in Ps. 19:4–5 [3–4]): THERE IS NO SPEECH, NOR ARE THERE WORDS…. [THEIR LINE GOES OUT THROUGHOUT THE WHOLE EARTH, AND THEIR WORDS TO THE END OF THE WORLD]. The heavenly creatures need neither talk nor speech, but earthly creatures need talk (rt.: 'MR), speech, and words (rt.: 'MR). (Lev. 21:1:) SPEAK (rt.: 'MR)… AND SAY (rt.: 'MR). Perhaps they will attend to them (i.e., the double command). Thus it is stated (ibid.): SPEAK UNTO THE PRIESTS, [AND SAY UNTO THEM].