והיה שבעת ימים תחת אמו. ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי משל למלך שנכנס למדינה, [והוציא כרוז] ואמר כל אכסנאין שיש כאן אל יראו פני עד שיראו פני מטרונא [תחלה], כך אמר הקב"ה לישראל, בני לא תקריבו לפני קרבן עד שיעבור עליו השבת, שאין שבעה בלא שבת, ואין מילה בלא שבת. אמר ר' יצחק משפט אדם ומשפט בהמה, [משפט] אדם, וביום השמיני ימול (ויקרא יב ג), [ומשפט] בהמה, מיום השמיני והלאה ירצה (שם כב כז). (Lev. 22:27, cont.:) IT SHALL REMAIN SEVEN DAYS WITH ITS MOTHER. R. Joshua of Sikhnin < said > in the name of R. Levi. < The situation > is similar to a king who entered a province,71Tanh., Lev. 8:12; Lev. R. 27:10; PRK 9:10. [where he issued a proclamation] and said: Let no strangers72Gk.: xenoi. who are here see my face before they first see the face of < my > matron.73Lat.: matrona. Similarly, the Holy One said to Israel: My children shall not approach me with an offering until the Sabbath < Queen > has passed over it; for there are no seven < days > without a Sabbath, and there is no circumcision without < the passing of > a Sabbath. R. Isaac said: An ordinance for humanity and an ordinance for cattle < are on a par >.74Above, 8:9. [An ordinance for] humanity is (Lev. 12:3): AND ON THE EIGHTH DAY < THE FLESH OF HIS FORESKIN > SHALL BE CIRCUMCISED. [And an ordinance for] cattle is (Lev. 22:27): < IT SHALL REMAIN SEVEN DAYS WITH ITS MOTHER, > AND FROM THE EIGHTH DAY ON IT SHALL BE ACCEPTABLE < FOR AN OFFERING BY FIRE TO THE LORD >.