ר' יעקב בר זבדי בשם ר' אבהו פתח ולא יהיה עוד לבית ישראל למבטח מזכיר עון (יחזקאל כט טז), וכתיב שרפים עומדים ממעל לו וגו' (ישעיה ו ב), בשתים יכסה פניו שלא להביט בשינה, ובשתים יכסה רגליו שלא יראו פני השכינה, דכתיב וכף רגליהם ככף רגל עגל (יחזקאל א ז), על שם ולא יהיה עוד לבית ישראל למבטח מזכיר עון. R. Jacob bar Zavday in the name of R. Abbahu opened < his discourse > (with Ezek. 29:16): AND IT SHALL NO MORE BE A SOURCE OF SATISFACTION AGAINST THE HOUSE OF ISRAEL TO RECALL INIQUITY (i.e., the iniquity of the golden calf).52Tanh., Lev. 8:8; Lev. R. 27:3; PRK 9:3. It is also written (in Is. 6:2): ABOVE HIM STOOD THE SERAPHIM….WITH TWO HE COVERED HIS FACE, so as not to look at the Divine Presence, WITH TWO HE COVERED HIS FEET, so that the face of the Divine Presence would not see them, since it is written (in Ezek. 1:7): AND THE SOLE OF THEIR FEET WAS LIKE THE SOLE OF A CALF'S FOOT.53Cf. Hag. 13b. Thus (according to Ezek. 29:16): AND IT SHALL NO MORE BE A SOURCE OF SATISFACTION AGAINST THE HOUSE OF ISRAEL TO RECALL INIQUITY.54In other words, the seraphim covered their calf feet, lest they recall the sin of the golden calf.
תמן תנינן כל השופרות כשרין חוץ משל פרה מפני שהוא של עגל על שם לא יהיה עוד לבית ישראל למבטח מזכיר עון. תמן תנינן והרגת את האשה ואת הבהמה (ויקרא כ טז), אם אשה חטאת בהמה מה חטאת, אלא לפי שבאת לאשה תקלה על ידה, לפיכך ואת הבהמה תהרוגו. (ד"א) שלא תהא בהמה עוברת בשוק ויאמרו זו היא שנהרגה אשה פלונית על ידה, וזה הוא ולא יהיה עוד לבית ישראל למבטח מזכיר עון, ותנן מפני מה אמרו אין סוטה שותה בכוס של חברתה, שלא יאמרו הבריות בכוס זה שתתה אשה פלונית ומתה, וזהו ולא יהיה עוד לבית ישראל למבטח מזכיר עון, ואף כאן שור או כשב, וכי שור נולד הלא עגל נולד, אלא דכתיב עשו להם עגל מסכה (שמות לב ח), לפיכך כתיב שור ולא כתיב עגל, [הה"ד] שור או כשב או עז וגו'. We are taught there (in RH 3:2): ALL THE SHOPHARS ARE VALID EXCEPT THAT OF A COW, since it is from a calf; for (according to Ezek. 29:16): AND IT SHALL NO MORE BE A SOURCE OF SATISFACTION AGAINST THE HOUSE OF ISRAEL TO RECALL INIQUITY. We have been taught there:55See Sanh. 7:4. (Lev. 20:16): YOU SHALL KILL THE WOMAN AND THE BEAST. If a woman sins with a beast, how does it sin? It is simply because a stumbling block came to the woman on account of < the beast >. Therefore (in vs. 15): AND YOU SHALL KILL THE BEAST. {Another interpretation:} So that the beast will not pass through the market, where they will say: This is the beast on account of which such and such a woman was killed. And this is < why it is written > (in Ezek. 29:16): AND IT SHALL NO MORE BE A SOURCE OF SATISFACTION AGAINST THE HOUSE OF ISRAEL TO RECALL INIQUITY. Now we have been taught in a baraita: For what reason did they say: A suspected adulteress (sotah) is not to drink from the cup of her colleague (i.e., another suspected adulteress)?56According to Sot. 2:2, a new earthenware dish was to be used for each such trial by ordeal. < It is > so that the people will not say: When such and such a woman drank of this cup, she died. And this is < why it is written > (in Ezek. 29:16): AND IT SHALL NO MORE BE A SOURCE OF SATISFACTION AGAINST THE HOUSE OF ISRAEL TO RECALL INIQUITY. So also here (in Lev. 22:27): WHEN A BULL OR A SHEEP OR A GOAT < IS BORN (rt.: YLD)… >. Was a bull brought forth (rt.: YLD)? Was not a < golden > calf brought forth (rt.: YLD)? It is simply because of what is written (in Exod. 32:8): THEY HAVE MADE THEMSELVES A GOLDEN CALF. Ergo: BULL is written, and "calf" is not written. [This is what is written] (in Lev. 22:27): WHEN A BULL OR A SHEEP OR A GOAT < IS BORN (rt.: YLD)… >