ד"א [והיה בשלח]. זש"ה ברצות ה' דרכי איש גם אויביו ישלים אתו (משלי טז ז), אמר ר' יהושע בן לוי במי הוא מדבר, ביצר הרע, ויש אויבי גדול מזה, בנוהג שבעולם אדם שהוא דר בכרך עם חבירו שנה אחת, אפילו הוא שונאו נעשה אוהבו, יצר הרע גדל עם האדם מנערותו ועד זקנותו, ובכל יום ויום רוצה להפילו, ואם אינו יכול להפילו בתוך י' שנים מפילו בתוך כ' שנים, אמרו עליו על יוחנן כהן גדול ששימש בכהונה גדולה שמונים שנה ולבסוף נעשה צדוקי. Another interpretation (of Exod. 13:17): [NOW IT CAME TO PASS, WHEN PHARAOH HAD LET <THE PEOPLE> GO.] This text is related (to Prov. 16:7): WHEN THE LORD IS PLEASED WITH ONE'S WAYS, HE MAKES EVEN HIS ENEMIES TO BE AT PEACE WITH HIM.3Gen. R. 54:1; PRK 11:1. R. Joshua ben Levi said: About whom does it speak? About the evil drive, for is there <any> enemy of mine greater than this? It is customary that when one dwells in a city with a companion for one year, even if he hates him, he becomes his friend. The evil drive grows up with a person from his youth to his old age, and every day it wants to make him fall. So if it cannot make him fall within ten years, it makes him fall within twenty years. They said about Johanan the High Priest (i.e., John Hyrcanus) that he served in the High Priesthood for eighty years and in the end became a Sadducee.4Josephus, Ant. 12:293–298; Ber. 29a (Bar.); but cf. Qid. 66a, according to which it was, not John Hyrcanus (High Priest from 135/4 to 104 BCE), but Alexander Jannaeus (High Priest from 103 to 76) who turned from the Pharisees to heresy.
ר' ברכיה קורא עליו אם רעב שונאך האכילהו לחם וגו' (שם כה כא) זה יצר הרע, האכילהו מלחמתה של תורה, כשם שאומר לכו לחמו בלחמי (שם ט ה), ואם צמא הקשהו מים (שם כה כא) ממימיה של תורה, כשם שאומר הוי כל צמא לכו למים (ישעי' נה א), מפני מה כי גחלים אתה חותה על ראשו וגו' (משלי שם כב), הוי ברצות ה' דרכי איש, זה יצר טוב, גם אויביו ישלים אתו זה יצר הרע, אמר דוד כל עצמותי תאמרנה ה' מי כמוך מציל עני מחזק ממנו (תהלים לה י) יצר טוב מיצר רע. R. Berekhyah applies to <the evil drive> (Prov. 25:21): IF YOUR ENEMY IS HUNGRY, GIVE HIM BREAD TO EAT.5See M. Pss. 34:2. This <ENEMY> is the evil drive. GIVE HIM BREAD TO EAT from the bread of Torah, just as it says (of wisdom in Prov. 9:5): COME AND EAT OF MY BREAD. (Prov. 25:21, cont.:) AND IF HE IS THIRSTY, GIVE HIM WATER TO DRINK from the waters of Torah, just as it says (in Is. 55:1): HO, ALL WHO ARE THIRSTY, COME TO THE WATERS. For what reason? (Prov. 25:22:) BECAUSE YOU WILL BE HEAPING BURNING COALS ON HIS HEAD. Ergo (in Prov. 16:7): WHEN THE LORD IS PLEASED WITH ONE'S WAYS. This refers to the good drive. (ibid., cont.:) HE MAKES EVEN HIS ENEMIES TO BE AT PEACE WITH HIM. This refers to the evil drive. David said (in Ps. 35:10): ALL MY BONES SHALL SAY: LORD, WHO IS LIKE YOU? YOU DELIVER THE POOR FROM ONE STRONGER THAN HE, <i.e.,> the good drive from the evil drive.
ר' שמואל בר נחמני אמר גם אויביו ישלים זה הנחש, שכתיב בו ואיבה אשית וגו' (בראשית ג טו), וכשהקב"ה רוצה בדרכיו של אדם הוא משלים אותו לו. מעשה בנחש אחד שהיה ב ומרתיע מן השדה, נכנס לתוך ביתו של אדם ערב שבת עם חשיכה, וראה קערה של שום שחוק נתונה על השולחן, נתן פיה עליה לאכול את השום, וכשאכלו הקיאו לתוכה, וכיסה את הקערה, כשם שהיתה מתחילה, ראה אותו נחש אחר של בית, מה עשה, הלך וגילה את הקערה, ומצאו אותה מגולה ושפכוה, מי גרם לבעל הבית הזה שלא מת, אותו נחש שגילה אותה, הוי ברצות ה' דרכי איש וגו'. R. Samuel bar Nahmani said (Prov. 16:7): <WHEN THE LORD IS PLEASED WITH ONE'S WAYS,> HE MAKES EVEN HIS ENEMIES TO BE AT PEACE <WITH HIM>.6See also yTer. 8:7 (46a). This refers to the snake, of whom it is written (in Gen. 3:15): AND I WILL PUT ENMITY < BETWEEN YOU AND THE WOMAN, >…. Now when the Holy One is pleased with the ways of a person, he makes the one to be at peace with the other. There is a story about a certain snake who came hissing from the field. He entered someone's house on the Sabbath eve at nightfall, and saw a bowl of crushed garlic placed on the table. He put his mouth over it to eat the garlic. After he had eaten it, he vomited it into <the bowl>. Then he covered the bowl just as it had been at first. Another house snake saw it. What did he do? He went and uncovered the bowl. When they found it uncovered, they emptied it out. Who caused this householder not to die? The snake who uncovered <the bowl>. Ergo, (in Prov. 16:7): WHEN THE LORD IS PLEASED WITH ONE'S WAYS, <HE MAKES EVEN HIS ENEMIES TO BE AT PEACE WITH HIM>.
ד"א ברצות ה', אלו ישראל שכתיב בהם (וכל) [כל] איש ישראל (דברים כז יד), כשהיו במצרים כיון שבאתה השעה להיגאל, גם אויביו ישלים אתו, זה פרעה, שכתיב בו אמר אויב ארדף אשיג אחלק שלל (שמות טו ט), לכך נאמר ויהי בשלח פרעה. Another interpretation (of Prov. 16:7): WHEN THE LORD IS PLEASED <WITH ONE'S (ish) WAYS>. This refers to Israel, about which it is written (in Deut. 27:14): {AND} EACH ONE (ish) OF ISRAEL. <The verse from Proverbs refers to Israel, > while they were in Egypt, when the time had come for the redemption. (Prov. 16:7, cont.): HE MAKES EVEN HIS ENEMIES TO BE AT PEACE WITH HIM. This refers to Pharaoh of whom it is written (in Exod. 15:9): I WILL PURSUE, I WILL OVERTAKE, I WILL DIVIDE THE SPOIL. It is therefore stated (in Exod. 13:17:) NOW IT CAME TO PASS, WHEN PHARAOH HAD LET <THE PEOPLE > GO.