שאל ר' נתן בן אלעזר את ר' שמואל, א"ל היאך ברא הקב"ה את העולם, א"ל ר' שמואל כשביקש הקב"ה [לברוא] את העולם נתעטף באורה, שנאמר עוטה אור כשלמה (שם שם ב), אמר לו בלחישה אמרת לי, למה בלחישה, [א"ל] כשם שקיבלתי בלחישה, כך מסרתי לך בלחישה. א"ל ר' תנחומא בר אבא והלא כבר שמענו את ר' יצחק דורשה ברבים. R. Nathan ben Eleazar questioned R. Samuel.26See Tanh., Exod. 10:6; Gen. R. 3:4; Exod. R. 50:1; Lev. R. 31:7; M. Pss. 104:4. He said to him: How did the Holy One create the world? R. Samuel said to him: When the Holy One desired [to create] the world, he wrapped (rt.: 'TP) himself in light, as stated (in Ps. 104:2): PUTS ON (rt.: 'TP) LIGHT LIKE A GARMENT. He said to him: You have told me in a whisper. Why in a whisper? He said to him: Just as I received < this tradition > in a whisper, so I have transmitted < it > to you in a whisper. R. Tanhuma bar Abba said to him: Have we not already heard R. Isaac expounding it publicly?
מאימתי נתגדל הקב"ה, משברא שמים וארץ ובזכות מי בראו בזכות ישראל, שנאמר קודש ישראל לה' [ראשית תבואתה] (ירמיה ב ג). אמר ר' אבא בר כהנא תבואתה כתיב, ולמה אנו קורין תבואתו, שאין אנו אוכלין אלא מן התבואה ולא מן הקרן, שהוא קיימת לנו לעולם הבא. When did the Holy One become magnified? When he had created heaven and earth. And for whose sake did he create it? For the sake of Israel,27See above, sec. 1:3. of whom it is said (in Jer. 2:3): ISRAEL IS HOLY FOR THE LORD, [THE BEGINNING OF HIS HARVEST]. R. Abba bar Kahana said: The written text spells HIS HARVEST tevu'atoh. Why do we read (qorin) tevu'ato (with a final waw instead of a final he)? Because we only eat from the tevu'atoh (i.e., the interest of the written text) and not from the principal (qeren), since it is preserved for us for the world to come.
ד"א בזכות התורה נבראו שמים וארץ, שנאמר ואשים דברי בפיך [ובצל ידי כסיתיך לנטוע שמים וליסוד ארץ (ישעיה נא ט"ז)]. Another interpretation: By virtue of the Torah were heaven and earth created. It is so stated (in Is. 51:16): MOREOVER, I HAVE PUT MY WORDS (i.e., the Torah) IN YOUR MOUTH; [AND I HAVE COVERED YOU IN THE SHADOW OF MY HAND, SO THAT I MAY PLANT THE HEAVENS AND LAY THE FOUNDATIONS OF THE EARTH].
ד"א בזכות ציון, שנאמר ולאמר לציון עמי אתה (שם שם). Another interpretation: < Creation came about > for the sake of Zion. It is so stated (ibid.): < TO PLANT HEAVEN, LAY THE FOUNDATION OF THE EARTH >, AND SAY TO ZION: YOU ARE MY PEOPLE.