ויאמר מואב אל זקני מדין (במדבר כב ד). מה טיבן של זקני מדין כאן, אלא שהיו רואין את ישראל נוצחין שלא כדרך הנוצחין, אמרו מנהיג שלהם במדין נתגדל נדע בהם מה מדתו, אמרו להם זקני מדין אין כחו אלא בפיו, אמרו להם אף אנו נביא אדם כנגדן שכחו בפיו. (Numb. 22:4:) SO MOAB SAID UNTO THE ELDERS OF MIDIAN. What is the relevance of <mentioning> the ELDERS OF MIDIAN here?8Tanh., Numb. 7:3; Numb. R. 20:4. It is simply that they saw Israel conquering in a way that was not customary for conquerors. They said: Their leader (i.e., Moses) was raised in Midian. Let us learn through them what his character is like. The elders of Midian said to them: His power is only in his mouth. They said to them: We also will bring someone against them who has power in his mouth.
ויאמר מואב אל זקני מדין. והלא אתה מוצא שמדינים נלחמין עם המואבים, שנאמר המכה את מדין בשדה מואב (בראשית לו לה), והשנאה ביניהם מעולם, משל [לשני] כלבים שהיו צהובין זה לזה, בא זאב על אחד מהם, אמר חבירו אם איני עוזרו, היום הורג את זה, למחר יבא עלי, לפיכך נתחברו מואב עם מדין. (Numb. 22:4:) SO MOAB SAID UNTO THE ELDERS OF MIDIAN. Do you not find that the Midianites were at war with the Moabites? It is so stated (in Gen. 36:35): <AND HADAD BEN BEDAD,> WHO SMOTE MIDIAN IN THE PLAIN OF MOAB, <REIGNED IN HIS PLACE>. Moreover, the hatred between them had existed from time immemorial. <The matter> is comparable [to two] dogs who were hostile to each other.9Sifre, Numb. 31:1-2 (157); Sanh. 105a. A wolf came against one of them. His companion said: If I do not help him, <the wolf> will kill this <dog> today. <Then> tomorrow he will come against me. Therefore Moab formed an alliance with Midian.
עתה ילחכו הקהל את כל סביבותינו כלחוך השור (במדבר שם). מה שור כחו בפיו, אף הם כחם בפיהם, מה שור כל מה שמלחך אין בו סימן ברכה, אף אלו כל מה שמלחכין, אין בו סימן ברכה, מה שור מנגח בקרניו, אף אלו וקרני ראם קרניו (דברים לג יז). (Numb. 22:4, cont.:) NOW THIS HORDE WILL LICK UP ALL THAT IS AROUND US AS THE OX LICKS UP <THE GRASS OF THE FIELD>. Just as the ox has its power in its mouth, so do they have their strength in their mouth. Just as everything an ox licks up has no sign10Gk.: semeion. of fertility, <so> also whatever these lick up have no sign of fertility. Just as an ox gores with its horns, <so> also it is with these (according to Deut. 33:17): AND HIS HORNS ARE THE HORNS OF A WILD OX, <AND WITH THEM HE GORES THE NATIONS>.
ובלק בן צפור מלך (מואב) [למואב] (במדבר שם ד). והלא מתחלה נסיך היה, שנאמר את אוי ואת רקם ואת צור ואת חור ואת רבע נסיכי סיחון וגו' (יהושע יג כא), אלא כיון שנהרג סיחון המליכוהו תחתיו. (Numb. 22:4, cont.:) NOW BALAK BEN ZIPPOR WAS KING OF MOAB. But was he not formerly a prince, as stated (in Josh. 13:21): EVI, REKEM, ZUR, HUR, AND REBA, PRINCES OF SIHON….11Tanh., Numb. 7:4. According to Enoch Zundel in his commentary, ‘Ets Yosef, on this parallel, Balak is to be identified with Zur. So also Issachar Ber Ashkenazi in his commentary, Mattenot Kehunnah, on the parallel in Numb. R. 20:4; Louis Ginzberg, The Legends of the Jews (Philadelphia: Jewish Publication Society of America, 1954), vol. III, p. 353; vol. VI, p. 136, n. 791. It is simply that when Sihon was killed they made him king in his place.
בעת ההוא (במדבר שם). שנזדמנה לו אותה שעה. (Numb. 22:4, cont.:) AT THAT TIME. When that time was ripe for him.