וירא בלק בן צפור (במדבר כב ב). זש"ה הצור תמים פעלו וגו' (דברים לב ד), שלא] הניח הקב"ה פתחון פה לאומות העולם לעתיד לבא לומר שאתה רחקתנו, ולא נתת לנו כמו שנתת לישראל בעולם הזה, [מה] עשה הקב"ה כשם שהעמיד מלכים ונביאים [וחכמים] לישראל, כך העמיד מאומות העולם, ונדבקו מלכיהם ונביאיהם וחכמיהם [של ישראל] עם מלכיהם ונביאיהם וחכמיהם של אומות העולם, העמיד שלמה מלך על כל הארץ, וכן עשה לנבוכדנצר, זה בנה בית המקדש, וזה החריבו, נתן לדוד עושר לקח הבית לשמו, נתן להמן עושר ולקח אומר שלימה לטבחה, כל גדולה שנטלו ישראל, את מוצא שנטלו אומות העולם. כיוצא בה העמיד משה לישראל שהיה מדבר עמו כל זמן שירצה, העמיד בלעם לאומות העולם כדי שידבר עמו כל זמן שירצה, ראה מה בין נביאי ישראל לנביאי אומות העולם, נביאי ישראל מזהירים את האומה על העבירות, וכן הוא אומר צופה נתתיך לבית ישראל (יחזקאל ג יז), ונביא שעמד מן האומות, העמיד פירצה לאבד הבריות מן העולם הבא, ולא עוד אלא כל הנביאים היו במדת רחמים על ישראל ועל אומות העולם, שכן אמר ישעיה על כן מעי למואב ככנור יהמו וגו' (ישעיה טז יא), וכן יחזקאל אמר שא על צור קינה (יחזקאל כז ב), וזה אכזרי עמד לעקור אומר שלימה על חנם, על לא דבר, לכך נכתבה פרשת בלעם להודיע למה סילק הקב"ה רוח הקודש מאומות העולם שזה עמד מהן וראה מה עשה. (Numb. 22:2:) NOW BALAK BEN ZIPPOR SAW (rt.: R'H) <ALL THAT ISRAEL HAD DONE TO THE AMORITES>. This text is related (to Deut. 32:4):THE ROCK!—HIS WORK IS PERFECT, <BECAUSE ALL HIS WAYS ARE JUSTICE>. [Thus] the Holy One did [not] leave the nations of the world a pretext for saying in the age to come: You alienated us and did not give us anything like what you gave Israel in this world.1Tanh., 7:1; Numb. R. 20:1. [What] did the Holy One do? Just as he raised up kings, prophets, [and sages] for Israel, so did he raise them up from the nations of the world. Moreover, the kings, prophets, and sages [that belonged to Israel] were coupled with the kings, prophets, and sages that belonged to the nations of the world. He raised up Solomon as king over all the land, and he did the same for Nebuchadnezzar. The former built the Holy Temple, and the latter destroyed it. He gave David wealth, and he acquired the house for his name.2Cf. Ps. 30:1 [introduction]: a song at the dedication of the house (i.e., the Temple) of David. The Temple was David’s in that he acquired the materials to build it. He gave wealth to Haman, and he acquired a whole nation for slaughter. Every dignity Israel received, you find that the nations of the world received. In like manner he raised up Moses for Israel, who spoke with him any time that he wanted, <and> he raised up Balaam for the nations of the world, in order that he might speak with him any time that he wanted. Look at (rt.: R'H) what a difference there is between the prophets of Israel and the prophets of the nations of the world! The prophets of Israel warn the nation about transgressions, and so it says (in Ezek. 3:17): I HAVE APPOINTED YOU A SENTINEL FOR THE HOUSE OF ISRAEL. <Any> prophet who arose from the nations, however, established a breach to cut off mortals from the world to come. And not only that, but all the prophets had a merciful attitude towards both Israel and the nations of the world; for so did Isaiah say (in Is. 16:11): THEREFORE MY INNER PARTS THROB LIKE A HARP FOR MOAB…. And similarly has Ezekiel said (in Ezek. 27:2): RAISE UP A DIRGE OVER TYRE. But this cruel man rose up to uproot a whole nation without cause, for nothing. Therefore the parashah on Balaam was written to make known why the Holy One removed the Holy Spirit from the nations of the world. <It was> because this man arose out of them, and look (rt.: R'H) at what he did!