וַיַּעַשׂ אֶת הַקְּרָשִׁים לַמִּשְׁכָּן עֲצֵי שִׁטִּים אָמַר רַבִּי תַחֲלִיפָא דְקִסְרִין, לִמֵּד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא דֶּרֶךְ אֶרֶץ, שֶׁאִם בִּקֵּשׁ אָדָם לִבְנוֹת בַּיִת מֵאִילָן עוֹשֶׂה פֵרוֹת, אוֹמֵר לוֹ: וּמָה מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהַכֹּל שֶׁלּוֹ, כְּשֶׁאָמַר לַעֲשׂוֹת לוֹ מִשְׁכָּן, חָס עַל אִילָן עוֹשֶׂה פֵרוֹת, אַתָּה עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה. And he made the boards for the tabernacle of acacia-wood (Exod. 36:20). R. Tahlifa of Caesarea said: The Holy One, blessed be He, taught man correct behavior. If a man desired to build a house with the wood of a fruit-producing tree, one should say to him: Since the Holy One, blessed be He, to whom everything belongs, prohibited the use of the wood of a fruit-bearing tree in building the Tabernacle, how much more so are you prohibited from doing that.
מַהוּ לַמִּשְׁכָּן. שֶׁאִם יִתְחַיְּבוּ שׂוֹנְאֵי יִשְׂרָאֵל, יְהֵא הַמִּשְׁכָּן מִתְמַשְׁכֵּן עֲלֵיהֶם. אָמַר מֹשֶׁה, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, בִּזְמַן שֶׁאֵין לָהֶם לֹא מִשְׁכָּן וְלֹא מִקְדָּשׁ מַה תְּהֵא עֲלֵיהֶם. אָמַר לוֹ: נוֹטֵל אֲנִי צַדִּיקִים שֶׁבָּהֶם מִבֵּינֵיהֶם וְיִהְיוּ מִתְמַשְׁכְּנִין עֲלֵיהֶם. וְכֵן הוּא אוֹמֵר, וַיַּהֲרֹג כָּלֹ מַחֲמַדֵּי עָיִן (איכה ב, ד), אֵלּוּ הַצַּדִּיקִים. לְכָךְ כְּתִיב: וַיַּעַשׂ אֶת הַקְּרָשִׁים לַמִּשְׁכָּן (שמות לו כ, כב). What is suggested by the word mishkan (“Tabernacle”)? If Israel is worthy (of punishment), the Tabernacle would be seized as a pledge (mashkon) for them. Moses said: Master of the Universe, when there is neither a Tabernacle nor a Temple, what will serve as a pledge for them? He answered: I shall take the righteous from among them, and they will be their pledge. Hence it says: And he that hath slain all that were pleasant to the eye (Lam. 2:4). These are the righteous. Therefore it is written: And he made the boards for the Tabernacle of acacia-wood (Exod. 36:20).