(משלי כג ה): "התעיף עיניך בו ואיננו, כי עשה יעשה לו כנפים" - אמר רבי ישמעאל: שלושה הן שחזרו למקומן: תורה, וישראל, כסף וזהב: ישראל היו מעבר הנהר, דכתיב (יהושע כד ב): "ויאמר יהושע אל כל העם: כה אמר ה' אלהי ישראל: בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם", ומניין שחזרו למקומם? שנאמר (ירמיהו כז כב): "בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם נאם ה'". כסף וזהב היו מארץ מצרים, שנאמר (שמות ג כב): "ושאלה אשה משכנתה ומגרת ביתה כלי כסף וכלי זהב", ומניין שחזרו למקומן? שנאמר (דברי הימים ב יב ט): "ויעל שישק מלך מצרים על ירושלים ויקח את אוצרות בית ה' ואת אוצרות בית המלך את הכל לקח, ויקח את מגני הזהב אשר עשה שלמה". תורה היתה מן השמים, שנאמר (דברים ד לו): "מן השמים השמיעך את קולו וגו'", כיוון שחטא ישראל במעשה העגל, נשתברו הלוחות ופרח הכתב למקומו, שנאמר "התעיף עיניך בו ואיננו, כי עשה יעשה לו כנפיים, כנשר יעוף השמים". אמר רבי יוחנן: אף על פי שנשתברו הלוחות, חזרו ונתחדשו להם, שנאמר (דברים י א): "בעת ההיא אמר ה' אליי: פסל לך שני לוחות אבנים כראשונים, ועלה אליי ההרה, ועשית לך ארון עץ". ומה שכתב בראשונים כתב באחרונים, שנאמר (דברים י ד): "ויכתוב על הלוחות כמכתב הראשון את עשרת הדברים וגו'". רבי אליעזר שאל את רבי יהושע, אמר לו: רבי, הלוחות הראשונים אימתי ניתנו להם לישראל? אמר לו: ביום הכיפורים. אמר לו: ראיה מניין? אמר לו: כשם שעשה בראשונה ארבעים יום, כך עשה בשניה ארבעים יום. אמר לו: מנה מיום שנשתברו הלוחות עד יום הכיפורים, נמצא שמונים יום! [אמר לו:] ארבעים שהמתין בארץ, וארבעים שעלה לשמים וירד. אמר לו: רבי, מקרא זה מאי פירושו: (חגי א ו): "זרעתם הרבה והבא מעט, אכול ואין לשבעה, שתו ואין לשכרה, לבוש ואין לחום לו, והמשתכר משתכר אל צרור נקוב"? [אמר לו:] זרעתם הרבה והבא מעט - משבטל העומר; אכול ואין לשבעה - משבטל לחם הפנים; שתו ואין לשכרה - משבטלו הנסכים; לבוש ואין לחום לו - משבטלו בגדי הכונה; והמשתכר משתכר אל צרור נקוב - משבטלו שקלים. ועוד אמר לו: רבי, המקרא הזה מהו פירושו: (חבקוק ג יז): "כי תאנה לא תפרח ואין יבול בגפנים, כחש מעשה זית ושדמות לא עשה אוכל, גזר ממכלה צאן ואין בקר ברפתים"? [אמר לו:] כי תאנה לא תפרח - משבטלו הביכורים, ואין יבול בגפנים - משבטלו הנסכים ונסכי יין, כחש מעשה זית - משבטל שמן המאור ושמן המשחה, ושדמות לא עשה אוכל - משבטלו התמידין והמוספין, גזר ממכלה צאן - משבטלו הקרבנות, ואין בקר ברפתים - משבטלו זבחי שלמים, אבל למחר, כשייבנה בית המקדש במהרה בימינו, מהו אומר? (ירמיהו ל יח): "ונבנתה עיר על תלה, וארמון על משפטו ישב, ויצא מהם תודה וקול משחקים", וכתוב: (חבקוק ג יט): "אלהים ה' חילי, וישם רגליי כאיילות ועל במותיי ידריכני, למנצח בנגינותיי". [1] (Proverbs 23:5): "When you set your eyes on it, it is gone. For wealth certainly makes itself wings" - Rabbi Ishmael said: Three things have returned to their place: Torah, Israel, and silver and gold. Israel was across the river, as it is written (Joshua 24:2): "Joshua said to all the people, 'Thus says the Lord, the God of Israel, 'Your fathers lived beyond the River...''" And how do we know they returned to their place? It is said (Jeremiah 27:22): "They shall be carried to Babylon, and there shall they be, until the day that I visit them, says the Lord." Silver and gold were from the land of Egypt, as it is said (Exodus 3:22): "Every woman shall ask of her neighbor and the woman who lives in her house, articles of silver and articles of gold," and how do we know they returned to their place? It is said (2 Chronicles 12:9): "So Shishak king of Egypt came up against Jerusalem, and took the treasures of the house of the Lord and the treasures of the king's house; he took everything. He also took away the shields of gold which Solomon had made." The Torah was from heaven, as it is said (Deuteronomy 4:36): "Out of heaven He let you hear His voice," but when Israel sinned with the Golden Calf, the tablets were broken and the writing flew back to its place, as it is said, "When you set your eyes on it, it is gone. For wealth certainly makes itself wings, like an eagle that flies toward the heavens." Rabbi Yochanan said: Even though the tablets were broken, they were renewed, as it is said (Deuteronomy 10:1): "At that time the Lord said to me, 'Cut out for yourself two tablets of stone like the former ones, and come up to Me on the mountain, and make an ark of wood for yourself.'" And what was written on the first was written on the last, as it is said (Deuteronomy 10:4): "He wrote on the tablets, like the first writing, the Ten Commandments." Rabbi Eliezer asked Rabbi Joshua, "Rabbi, when were the first tablets given to Israel?" He said, "On Yom Kippur." He said, "Where is the proof?" He said, "Just as He did forty days the first time, so He did forty days the second time." He said, "Count from the day the tablets were broken until Yom Kippur, you find eighty days!" [He said,] "Forty that He waited on earth, and forty that He ascended to heaven and descended." He said, "Rabbi, what is the meaning of this verse: (Haggai 1:6): 'You have sown much, but harvest little; you eat, but there is not enough to be satisfied; you drink, but there is not enough to become drunk; you put on clothing, but no one is warm enough; and he who earns, earns wages to put into a purse with holes'?" [He said,] "You have sown much, but harvest little - from the cessation of the Omer; you eat, but there is not enough to be satisfied - from the cessation of the showbread; you drink, but there is not enough to become drunk - from the cessation of the libations; you put on clothing, but no one is warm enough - from the cessation of the priestly garments; and he who earns, earns wages to put into a purse with holes - from the cessation of the shekels." And he further said to him: "Rabbi, what is the meaning of this verse: (Habakkuk 3:17): 'Though the fig tree should not blossom and there be no fruit on the vines, though the yield of the olive should fail and the fields produce no food, though the flock should be cut off from the fold and there be no cattle in the stalls'?" [He said,] "Though the fig tree should not blossom - from the cessation of the firstfruits; and there be no fruit on the vines - from the cessation of the libations and wine offerings; though the yield of the olive should fail - from the cessation of the oil for lighting and anointing oil; and the fields produce no food - from the cessation of the continual and additional offerings; though the flock should be cut off from the fold - from the cessation of the sacrifices; and there be no cattle in the stalls - from the cessation of the peace offerings. But tomorrow, when the Temple will be rebuilt speedily in our days, what does he say? (Jeremiah 30:18): 'The city will be rebuilt on its ruin, and the palace will stand in its proper place, and from them will proceed thanksgiving and the voice of those who celebrate,' and it is written: (Habakkuk 3:19): 'The Lord God is my strength, and He has made my feet like hinds' feet, and makes me walk on my high places. For the choir director, with my stringed instruments.'"...
(משלי כג כד): "גיל יגיל אבי צדיק ויולד חכם ישמח בו" - אמר רבי ישמעאל: אשרי דוד מלך ישראל שזכה להוליד בן חכם ולשמוח בחכמתו, לכך נאמר "ויולד חכם ישמח בו", מה כתיב אחריו - (משלי כג כה): "ישמח אביך ואמך" - אמר רבי עקיבא: אפילו הקב"ה והחכמה שמחים בו: ישמח אביך - זה הקב"ה, ואמך - זו החכמה, שנאמר (משלי ב ג): "כי אם לבינה תקרא". [2] (Proverbs 23:24): "The father of the righteous will greatly rejoice, and he who sires a wise son will be glad in him" - Rabbi Ishmael said: Blessed is David, King of Israel, who merited to give birth to a wise son and to rejoice in his wisdom, therefore it is said "and he who sires a wise son will be glad in him." What is written after it - (Proverbs 23:25): "Let your father and your mother be glad" - Rabbi Akiva said: Even the Holy One, Blessed be He, and Wisdom rejoice in him: "Let your father" - this is the Holy One, Blessed be He; "and your mother" - this is Wisdom, as it is said (Proverbs 2:3): "For if you cry for discernment."
(משלי כג כט): "למי אוי, למי אבוי, למי מדינים, למי שיח, למי פצעים חנם, למי חכלילות עיניים אמר רבי סימון: בוא וראה כמה קשה יין, ששלוש עשרה ווי"ן נאמרו בו מתחילה, ואלו הן: (בראשית ט כ): "- ויחל נוח ויטע כרם וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלה וירא חם אבי כנען את ערות אביו ויגד לשני אחיו בחוץ ויקח שם ויפת את השמלה וישימו על שכם שניהם וילכו אחורנית ויכסו את ערות אביהם ופניהם אחורנית וערות אביהם לא ראו וייקץ נח מיינו וידע את אשר עשה לו בנו הקטן ויאמר ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו" בא שלמה ופירש בחכמתו: למי אוי - למי שהוא שיכור, למי אבוי - ווי לזה, ווי לאבותיו, כמד"א (דברים כא יח): "כי יהיה לאיש בן סורר ומורה". למי מדינים - שמתוך שמשתכר ביינו, הוא מגלה סוד שבין אדם לחבירו, והוא משלח מדנים. למי שיח - שמתוך שמשתכר ביינו, הוא מוציא שיח ביותר. למי פצעים חינם - שמתוך שמשתכר ביינו הוא הולך ועושה פצע וחבורה חינם. למה? מפני שאין לו דין. למי חכלילות עיניים - אם זכה אדם ושתה כדי צרכו, הוא מתוק לחכו. דרש רבי ישמעאל: (בראשית מט יב): "חכלילי עיניים מיין" - תנו לו יין, שהוא ערב לחכו. ולמי הוא ערב? רבי אליעזר אומר: לזה שהוא שותה כדי צרכו. רבי יהושע אומר: לזקן, שנאמר (בראשית מט יב): "וּלְבֶן שִׁנַּיִם מֵחָלָב.", אמר רבי ירמיה: אל תקרי לבן שִׁנַּיִם אלא לבן שָנִים: מה חלב הזה מרצה דעתו של תינוק, כך היין משיב דעתו של זקן. מה כתיב אחריו? (משלי כג ל): "למאחרים על היין, לבאים לחקור ממסך". אמר רבי אלעזר: אוי לזה שמ ניח דברי תורה ומשכים על היין, מה כתיב אחריו? (משלי כג לא): "אל תרא יין כי יתאדם, כי יתן בכוס עינו" - אמר רבי יוחנן: בכיס כתיב, וקרי בכוס, ולמה זה? קונה הוא נותן עיניו בכוס, ומוכר הוא נותן עיניו בכיס. מה כתיב אחריו? (משלי כג לב): "אחריתו כנחש יישך וכצפעוני יפריש" - מה הנחש נושך וממית, אף היין נושך וממית, מה צפעוני הפריש בין מיתה לחיים, אף היין מפריש בין מיתה לחיים. [3] (Proverbs 23:29): "Who has woe? Who has sorrow? Who has strife? Who has complaining? Who has wounds without cause? Who has redness of eyes?" Rabbi Simon said: Come and see how harsh wine is, for thirteen woes [denoted by the hebrew letter vav in the Genesis verse below] are spoken about it at first impression, and these are: (Genesis 9:20-25): "- Noah began and planted a vineyard, and he drank from the wine and became drunk, and he uncovered himself within his tent, and Ham, the father of Canaan, saw the nakedness of his father, and he told his two brothers outside, and Shem and Japheth took the garment, and they placed it upon both their shoulders, and they walked backward, and they covered the nakedness of their father, and their faces were turned backward, and they did not see their father's nakedness, and Noah awoke from his wine, and he knew what his small son had done to him, and he said, 'Cursed be Canaan; a slave of slaves shall he be to his brothers.'" Solomon came and explained with his wisdom: "Who has woe?" - to one who is drunk; "Who has sorrow?" - woe to this one, woe to his fathers, as it says (Deuteronomy 21:18): "If a man has a stubborn and rebellious son." "Who has strife?" - since he becomes drunk with his wine, he reveals a secret between a man and his friend, and he sends disputes. "Who has complaining?" - since he becomes drunk with his wine, he utters excessive complaints. "Who has wounds without cause?" - since he becomes drunk with his wine, he goes and inflicts a wound and bruise for no reason. Why? Because he has no judgment. "Who has redness of eyes?" - if a person merits and drinks according to his needs, it is sweet to his palate. Rabbi Ishmael expounded: (Genesis 49:12): "Red-eyed from wine" - give him wine, for it is pleasant to his palate. And to whom is it pleasant? Rabbi Eliezer says: to one who drinks according to his needs. Rabbi Joshua says: to an old man, as it is said (Genesis 49:12): "and white-toothed from milk." Rabbi Jeremiah said: Do not read "white-toothed" but "white of years": just as this milk soothes the mind of an infant, so does wine restore the mind of an old man. What is written after it? (Proverbs 23:30): "Those who linger over wine, who go to search for mixed wine." Rabbi Eliezer said: Woe to him who leaves the words of the Torah and rises early for wine, what is written after it? (Proverbs 23:31): "Do not look at wine when it is red, when it sparkles in the cup" - Rabbi Yochanan said: "In the pocket" is written, and "in the cup" is read, and why is this? The buyer gives his eyes to the cup, and the seller gives his eyes to the pocket. What is written after it? (Proverbs 23:32): "In the end, it bites like a snake and stings like a viper" - just as the snake bites and kills, so does wine bite and kill, just as the viper distinguishes between death and life, so does wine distinguish between death and life.