ושוב זכיתי ומצאתי בספרי (פרשת ראה פיסקא ל') ומנין שאם פתח בברכת כהנים שלא יאמר הואיל ופתחתי לברך אומר ה' אלקי וכו' תלמוד לומר הדבר אפילו דבר לא תוסיף עליו עד כאן, מפורש דמיתור הדבר דריש אפילו דבר וכמו שכתבתי, והר"א מזרחי (פרשת ראה י"ג א) העתיק מהספרי אפילו דיבור ומבואר מזה גם כן דבברכת כהנים צריך ריבוי מיוחד בפני עצמו וצריך טעם מאי שנא ברכת כהנים, ומה שכתב הר"א מזרחי שם ואף על גב דברכת כהנים לא אגידי כיון דבתוספת זמן וכו' עיין שם אין זה לטעם על דשאני ברכת כהנים דההיא נמי יש גם בשאר מצוות תוספת זמן ולא אגידי ועיין שם (פרשת ואתחנן ד':) ועל כרחך כמו שכתבתי:
ולשון הספרי הואיל ופתחתי וכו' אפשר דרצה לומר דאם ירצה בציבור אחר או תפילה אחרת לברך ברכות אחרות לגמרי ולא ברכת כהנים, נהי דליכא משום מבטל מצוה ולא תגרע דהא אין צריך לברך אז מכל מקום בזה סבירא ליה דודאי איכא משום בל תוסיף דאין זה מוסיף על מצות ברכת כהנים רק מוסיף מצוה מחודשת על כלל המצוות לפי מה שכתבתי לעיל מהרמב"ם דגם זה יש משום בל תוסיף ורק במצוה דברכת כהנים יש רשות להוסיף, והכי נמי סלקא דעתך למילף מינה למוסיף ברכה אחרת על ברכת כהנים דגם כן מוסיף אמצוה דברכת כהנים ולא כשאין אומר ברכת כהנים כלל באותה תפילה, ואם הוא בפעם הראשונה עובר משום בל תגרע ומשום בל תוסיף, ורק כשפתח אז סלקא דעתך דיאמר הואיל ופתחתי וכו' וכנ"ל: