והנה ידוע דגאון סתם שמביאים ראשונים כוונתם לרב האי גאון וכן בחדושי הרשב"א ברכות שם בסיום דברי הגאון אהא דפוסק כתב דאם גומרה הרי זה כמקריב שני תמידין של שחרית, והגם דשם לא סיים משום בל תוסיף מדברי הרשב"א שם אחר כך שחולק על זה וכתב דאין כאן משום בל תוסיף יעוין שם מבואר דיש קיצור לשון בהעתקת דברי גאון ומה שחסר זה גילה זה והן הם דברי רב האי גאון בתשובה הנ"ל ודברי רבנן שברי"ף, ורשב"א נקט אחר כך סתם בל תוסיף וכוונתו אתמידין שכתב גאון, ולפי זה גם מדברי גאון זה עצמו נלמד דלא סבירא ליה בל תוסיף בדרבנן ועל כרחך מה שכתב תחילה לר' אלעזר משום בל תוסיף על כרחך אין רצונו לומר בל תוסיף אמצות תפילה מדרבנן:
אבל יש לומר כוונתו כפי מה שכתבתי דהנה טעמו במוסף נדבה דסבירא ליה תפילת נדבה אינה במקום קרבן כלל וכמו שכתבו בתלמידי רבינו יונה שם עיין שם, וכן הוא לשון התשובה הנזכרת שכתב אבל תחנוני דלאו חובה שפיר דמי וכן שם אחר כך ואי צלי תחנוני אינון עיין שם ורצה לומר דנדבה הוא תחנונים בעלמא ולא במקום קרבן, וכן הוא לשון הגאון שבחידושי הרשב"א שם ור' יוחנן אמר וכו' דתפילה רחמי נינהו וכו' ושם אחר כך מראב"ד להתפלל כל היום בדרך תחנונים וכן בסוף דבריו שם להיות תפילתו תחנונים ונדבה עיין שם, והיינו כנ"ל ולא כרי"ף שם שכתב במקום קרבן נדבה, ואם כן יש לומר דלר' אלעזר דאל יתפלל סבירא ליה בטעמו דהוא פליג בהא אדר' יוחנן וסבירא ליה כיון דתיקנו תפילות כנגד תמידים הם כל תפילה אפילו נדבה נמי לא חשבינן לה תחנונים בעלמא וכדאשכחן הרי"ף דלא סבירא ליה זה שהוא סבירא ליה שלא במקום קרבן אחר כרי"ף גם כן וזה לא סבירא ליה לגאון בלאו הכי ועל כן לר' אלעזר הכל במקום תמידים ואם כן שפיר כתב משום בל תוסיף והיינו בל תוסיף דתמידים כמו שכתב אחר כך לר' יוחנן:
ואף שכתב סתם בל תוסיף רשב"א קיצר בדבריו וכמו שכתב הוא בסיום דבריו בדר' יוחנן סתם בל תוסיף כנ"ל, וכן בתשובות רב האי גאון ורב שרירא גאון הנ"ל לר' יוחנן פתחו תחילה בלא תוסיפו סתם, והרשב"א ריש מילין נקט וקיצר וכוונתו נלמד ממה שכתב בסיום דבריו משום שני תמידין והכי נמי לר' אלעזר גם בנדבה, ובחידושיו קיצר נמי שלא כתב בטעם דברכה לבטלה שכתב בשמו בתשובה הנ"ל ובביאור טעם דבל תוסיף קיצר גם כן בתשובתו לפי שאין בו נפקא מינה לדידן דלר' יוחנן לא שייך זה כלל, ועוד כתבתי בסוף דבריו שכתב מזה לר' יוחנן ודקדקתי בו לעיל ולמה שכתבתי ניחא מאחר דכל טעמא דבל תוסיף משום דלר' אלעזר לא סבירא ליה שיכול להתפלל תפילה תחנונים ונדבה דכל תפילה במקום תמידין אבל לר' יוחנן דמתפלל נדבה דהיינו תחנונים בתחנונים לא שייך בל תוסיף כלל דאדרבנן ליכא בל תוסיף רק אתמידין וזו תחנונים ולא במקום תמידין: