ובדרכי משה (שם אות ב') כתב לענין שלא לישן מטעם זה דאין דרך לישן בסוכה בלא מצוה עיין שם ובאמת האידנא במדינתינו גם אכילה אין דרך כלל כמו שינה, ועוד שם כתב אף לפי טעם הרא"ש וטור וכו' עיין שם משמע קצת דמרדכי וראבי"ה לית להו טעמייהו או דהם לית להו דמרדכי וראבי"ה ואינו מוכרח והיכר דברכה לבד ודאי לא סגי דיטלו לולב גם כן בלא ברכה, ויש לומר גם טעם דפעמים עריבה לבד לא סגי כיון דרק פעמים עריבה מאן מפיס לתלות בעריבות והרי בשמיני בארץ ישראל ותשיעי בחוץ לארץ כשאין לו מקום להוריד כליו בעינן היכר דוקא שלא יהיה כמוסיף ולא סמכינן דיתלו בכך, ואפילו תימא דאין לו מקום מילתא דלא שכיח ולא יתלו כשאינו מצוי על כל פנים יתלו דסוכתו עריבה ועל כרחך דבלא היכר לא יתלו בעריבה רק במוסיף:
ורחוק לחלק בין חשש נראה כמוסיף דחמיר לחוש שעובר על בל תוסיף לא מהני בלא היכר אבל שמיני ספק שביעי בחוץ לארץ דידעי דיש ספק ועושין שני ימים יום טוב ליכא חשש נראה כמוסיף רק חשש דעושהו חול ועל זה מהני לתלות בעריבות גם בלא היכר, דאין בזה טעם ברור ורש"י מצריך באמת היכר בשמיני בחוץ לארץ גם כן אך הרא"ש פליג על זה וכתב שלא ראה מי שעשה כן, וצריך לומר כראבי"ה הנ"ל דבשמיני בחוץ לארץ רק אוכלין ואיכא היכר מה שאין מברך, אבל מי שאין לו מקום דצריך לישן שם גם כן וכן לישב כל היום אחר הסעודה דגם כן אסור לראבי"ה כמו שכתב מהרי"ל והובא במגן אברהם בקיצור בעל כרחך צריך היכר אחר ואהני דגם בשמיני בשעת שינה וישיבה כל היום צריך היכר הנ"ל ולא בתשיעי דוקא, ואפשר לומר דזהו גם כן כוונת רש"י הנ"ל דמצריך ההיכר בשמיני היינו משום שינה וישיבה דקאי התם בתשיעי הכי נמי בשמיני:
והא דלא כתב ראבי"ה לישן על ידי היכר מאני מיכלא או נר אפשר לומר דלא סבירא ליה שיועיל הנר לגמרי דלענין עריבות לא מהני היכר הנ"ל דהוא מאיסותא לבית דירה והיפך העריבות כנ"ל, ומאחר דלא נפסלה סוכה בשביל זה לא יתלו מזה דיושב לעריבות טפי מלמצוה דכמו דאין ראוי אי למצוה כך אין ראוי אי לעריבות ואם איזה סיבה אחרת מכריחתו לעשות מה שאין ראוי אכתי לא ידעו משום מה יושב, ורק שם שאין לו מקום שפיר זה מוכיח על זה דהמקום צר לו, ובסוכות דהיה אסור הוכרח להחזיקם באיזה מקום צר ועתה שאין מצוה מכניס שם על כן רק שם מהני זה להיכר:
ולפי זה אתי שפיר גם דברי רש"י הנ"ל ולא קשה קושית הרא"ש עליו יעוין שם דהוא כתב זה רק שם כשאין לו מקום דעל כרחו צריך לישן ולישב שם גם כן ועל זה בעי היכר גם בשמיני וההיכר מועיל על זה, אבל כשיש לו מקום להוריד אין ישינין ויושבין בשמיני אפילו על ידי היכר דלתלות בעריבות לא יועיל ובשעת אכילה אין צריך היכר ושפיר לא אמר זה כשיש לו מקום וכן אין עושין כן דכולי עלמא אית להו מקום ורק אוכלין לבד כנ"ל: