ויאמר חרבונה אחד מן הסריסים לפני המלך גם הנה העץ אשר עשה המן למרדכי אשר דבר טוב על המלך עמד בבית המן גבה חמשים אמה ויאמר המלך תלהו עליו:
ויאמר חרבונה, בגמרא (מגילה פ"ק) אמר רב חמא בר חנינא אף חרבונה הרשע באותה עצה היה כיון שלא נתקיימ' עצתו ברח מיד והיינו דכתיב (איוב כ"ז כ"ב) וישלך עליו ולא יחמול מידו ברוח יברח, ופרש"י ז"ל וישלך עליו הקב"ה השליך עליו על הרשע פורעניות בלי חמלה מידו ברוח יברח בני סיעתו בני עוזיהו ברחו ממנו ע"כ, ואני או' איוב על הרשע הזה דבר אם ירבו בניו למו חרב כי י' בני המן נהרגו ונתלו אח"כ. וכמו שאני עתיד לכתוב שם בס"ד וצאצאיו לא ישבעו לחם גם עליהם נא' וכמו שתרגם יונתן בן עוזיאל שבעים בלחם נשכרו על בנוי דהמן אתנביאת וכו' לעיל בפסוק ויתאפק תמצאנו, (שמואל א' ב' ה' ) שרידיו במות יקברו הו' משאז"ל על ורוב בניו שהיו לו בני' כמנין ור"ב מהם מחזרים על הפתחים מהם מומתים. אם יצבור כעפר כסף וגומ' יכין וצדיק ילבש גם זה נאמר על הרשע ועל הצדיק וכמ"ש ז"ל ומעתה וישליך עליו ולא יחמול הנה הוא על דרך ישלח בם חרון אפו עבר' וזעם וצר' וכדברי רש"י ז"ל והילקוט (סימן תתרנ"ח) וי"א באותה שעה בא אליהו ז"ל ונדמה לחרבונא וכו'. ואני או' אחר שהיה רשע וחזר בו לכן נכתב חרבונה בה"א ולמעלה נכתב באל"ף כי אחרי שהוא עשה שינוי מעשה מן הראוי שיעשו לי שינוי השם, ואם כדברי י"א לכבודו של אליהו נשתנה שמו ונכתב בה"א כמדובר, ומאמר לפני המלך יראה לי שהוא כמו אשר לפני המלך והם הנזכרים למעלה ביום השביעי וגומ' המשרתים את פני המלך אחשורוש, וכתבנו שם בשם הה"ר אליעזר מגרמישא ז"ל שהיה משרת כל א' יומו. ואולי היה זה ביום הג' שהיה משרת חרבונא ולכן דבר הוא גם הנה העץ, בילקוט (סימן תתרנ"ט) ויאמר חרבונא אף חרבונא שונאו של מרדכי היה ומחייב להמן על זה נאמר נפל שור הבא שוחטין אמר חרבונא וכי הרעה הזו בלבד עשה לך הוא היה עם בגתן ותרש באותה עצה תדע לך שכן היה שמיד כשהודיעך מרדכי הדבר מיד שוטמו והכין לו צלוב והנה הוא בביתו של המן ע"כ. ביארו אשר דבר טוב כמו על אשר דבר טוב ותיבת גם על הכוונה כמו שראו עיניך אותו מבקש עתה רעתך, גם הנה העץ אשר עשה המן למרדכי כאשר שמעת מפיו, כמ"ש בפסוק מהר קח את הלבוש בדברי הילקוט (שם תתרנ"ח) דע אדוני המלך כי הדבר היה ביען מרדכי דבר טוב על המלך כי הוא היה עם בגתן ותרש בעצה, ולפי מ"ש למעלה בשם יוסף בן גוריון כהן כי בגתנא ותרש היו מקרובי המן ומיועציו הדברי' קרובים ליאמן וכי רצה שיומת במיתתם ולהנקם ממנו רצה שיהיה גבוה חמשים אמה וגם שיהיה בביתו של המן שלא כדרך כל הארץ. ואפשר שתהיה תיבת גם נמשכת למאמר עומד בבית המן כאלו אמר הנה העץ אשר עשה. המן וגו, גם עומד בבית המן. וביאור הדבר כי גם אחרי אשר ראה את המלך אוהב אותו היה ראוי שיהרוס ויפיל העץ אשר הכין לו, אף גם זאת עודנו מחזיק בשנאתו ועודנו עומד בבית המן אחרי אשר הרים יד כנגד המציל את המלך מהמות, וביאור גם הנה העץ גם הוא עומד עתה עם שראו עיניו ושמעו אזניו מפיך היותך אוהב אותו אהבת נפשך, ויאמר המלך תלהו עליו אחרי אשר נודע היותו מורד במלכות, והה"ר אליעזר מגרמישא ז"ל כתב אשר דבר טוב ב' כי ה' דבר טוב על ישראל, הקדים כבר רפואה למכה שאסתר המלכה ומרדכי יושב בשער המלך, דבר טוב על המלך שהציל נפשך ולא לחנם בא בלילה לביתך כאדם שבא במחתרת אלא שרצה להורגך ולכבוש את המלכ' לאשה: (כתב החכם החסיד הה"ר משה אלבילד"ה ז"ל וז"ל גם הנה העץ וגו' ר"ל לא די שרצה להרוג את המלכה ואת עמה שבזה יתנצל שיאמר שלא היה יודע שהיתה יהודית, אבל גם את מרדכי שנתפרסם שדבר טוב על המלך רוצה להרוג, א"כ את המלך ואת המלכה הוא רוצה להרוג אחר שהיה רוצה להרוג למי שנתן חיים למלך שאם היה אוהב המן למלך היה אוהב למרדכי גם כן שנתן לו חיים עכ"ל.