1
הנה אף אם היינו בטוחים שכל אחד מקיים דתי המדינה ואינו עושה שפיריטוס רק מתפוחי אדמה מ"מ הרי שמור הוא בכלים שעשו בהן מקודם שפיריטוס מתבואה והכלים לא נתכשרו ובלועים מחמץ ונ"ט בפסח ושפיריטוס נ"ט לשבח אף אחר כמה שנים ונאסר בפסח במשהו. ואין לומר דנתבטלו קודם פסח דהבלוע נשאר בלוע ולא נתבטל דאינו יוצא אלא ע"י הכשר גמור. הגע בעצמך אם עירו מהחבית השפיריטוס ונתנו יין בחבית בפסח הרי ודאי נאסר היין בפסח מחמת שפיריטוס של תבואה שנבלע מקודם בחבית שאין לומר מה שפולט פולט קודם פסח דהא י"ל דפולט מעט מעט וכמו כן השפיריטוס של תפוחי אדמה נאסר בפסח במשהו דמ"ש. וע' מג"א סי' תנ"א ס"ק מ' ומ"ש מו"ר מהר"ם שיק בתשובה סי' רמ"ח.