ובתוי"י פ' מקץ דל"ה ע"ג וז"ל, ופרעה חולם ר"ל מן שכחה הנקרא פרעה כאשר שמעתי בשם מורי ש"ן נעשה חולם וכו' ע"ש, ושם בפ' בהר דק"כ ע"ב וז"ל, ואתא שונרא בחינת שכחה שאינו מכיר את קונו ואכלה לגדיא וכו', דהיינו גלות מצרים שהיה אצל פרעה בחינת השכחה והעורף כו', ועיין לקמן פ' וארא אות ה'. ושם בפ' ויגש דל"ז ע"א וז"ל, כי היסוד עולה עד הדעת המייחד חכמה ובינה שהם שמות ע"ב קס"א גימטריא זכור המשפיעים ביסוד, שמשם בא הזכירה כמ"ש ביחודים עכ"ל, והענין מבואר בעומק גדול בהיכל הברכה פ' שמות ד"ג ע"א ד"ה בעבודה. ובצפנת פענח פ' בא פז ד' דל"ז ע"ג וז"ל, כי עד עכשיו היה בחינת הגלות שנסתלק הדעת והיו בבחינת פרעה סוד העורף והשכחה ולא ידעו חסרונם וכו' ועתה שבא הזמן שנתגלה בחינת הדעת בעולם שהוא בחינת משה וסימן הגאולה וכו', ואז ידע חסרונו כי בא משה בחינת הדעת אל פרעה שהוא בחינת העורף עכ"ל. ובפ' יתרו פן ב' דס"ב ע"א וז"ל דכתב בפרי עץ חיים הלכות פסח סוד גלות מצרים אצל פרעה וז"ל, כי פרעה ומצרים הם כנגד העורף העליון שהוא אחוריים של הדעת העליון וכו' יעו"ש, והגואל הוא משה סוד הדעת, והענין דשמעתי ממורי ענין תחיית המתים ומשיח ענין סוד הדעת [עיין מזה לעיל פ' לך אות ב' ובהגה ג'] וכו' ודפח"ח, עכ"ל.