אמר מנחם בן שלמה לבית מאיר י"א זאת המסכתא ר"ל מסכת סוטה היא מסדר נשים והורגלנו בלמודה אחר מסכת יבמות לסבה אשר הזכרנו בפתיחת החבור והיא כוללת תשעה פרקים וסדרה לפי שיטתנו א' המקנא לאשתו ב' היה מביא ג' היה נוטל ד' ארוסה ושומרת יבם ה' כשם שהמים ו' מי שקנא ז' אלו נאמרין ח' משוח מלחמה ט' עגלה ערופה וענין המסכתא אמנם הוא סובב על מה שנאמר בתורה איש איש כי תשטה את אשתו וכו' וקנא את אשתו וכו' והביא האיש את אשתו אל הכהן וכו' והביא את קרבנה עליה וכו' והשביע הכהן וכו' וכתב את האלות וכו' והשקה את האשה בא הנה לבאר ענין זה כלו על אופני שלמותו הן ענין הקנוי והסתירה הן עניני הבאתה לפני הכהן וסדר קרבנה וסדרי שבועתה וקללותיה והשקאתה ועל ידי ביאור ענינים אלו נתגלגלו על ידיהם הרבה דינים שבענינים אחרים והוא שעל ידי מה שהוצרך ללמד שפרשת סוטה נאמרת בכל לשון התגלגל לבאר הרבה דברים ארכי הענין בקצת דברים שנאמרים בכל לשון ואותם שאינן נאמרים אלא בלשון הקדש ועל זה הצד יחלקו עניני המסכתא לחמשה חלקים האחר בדיני הקנוי והסתירה השני בענין סדר ענינה ר"ל הבאתה לפני הכהן במקדש ודרכי הבזיונות שמבזים אותה והבאת קרבנה וסדרי האלות וענין ההשקאה ועל אי זה צד שתייתה נפקעת השלישי בביאור הנשים שיוצאות מכלל דין סוטה הן לגמרי בקצת דברים וכן הנשים שבית דין מקנאין להם ושמשקים אותם על פי קנוים אם לאו הרביעי בביאור על אי זה צד ועל אי זה עדות של סתירה או של טומאה אסורה לבעל ולבועל גם כן וכן שהמים בודקין את הנואף גם כן החמישי לבאר שפרשת סוטה נאמרת בכל לשון וביאור הדברים הנאמרים בכל לשון גם כן ואותם שאינם נאמרים אלא בלשון הקדש החלק הראשון יתבאר ענינו בפרק ראשון השני יתבאר בראשון ובשני ובשלישי השלישי יתבאר בפרק רביעי הרביעי יתבאר בפרק חמישי ובשישי החמישי יתבאר בפרק שביעי ובשמיני ובתשיעי זהו כלל הסדר אלא שלפעמים יתערבו החלקים אחד בגבול חברו וזהו שורש המסכתא דרך כלל אלא שיתגלגלו בו עוד הרבה ענינים שלא מן הכונה כענין סוגית התלמוד על הדרך שקדם והפרק הראשון ממנה יסוד ענינו לבאר ענין החלק הראשון וקצת השני עם שאר דברים שמתגלגלים בו ורובו יסוב על ארבעה ענינים הראשון בעניני הקנוי והסתירה השני בעניני התרומה על אי זה צד הסוטה אסורה באכילתה השלישי בענין הבאתה לפני הכהן ודרכי הבזיונות שמתנהגים עמה בהם הרביעי בדרך הערה שבמדה שאדם מודד בה מודדין לו זהו שורש הפרק דרך כלל אלא שיבאו בו עוד דברים שלא מן הכונה כמו שיתבאר: