אמר מנחם בן שלמה לבית מאיר י"א זאת המסכתא ר"ל מסכת מגלה היא מסדר מועד והורגלנו בלימודה אחר מסכתא תענית לסבה אשר הזכרנו בפתיחת החבור והיא כוללת ארבעה פרקים וסדרם לפי שטתנו א' מגלה נקראת ב' הקורא את המגלה למפרע ג' הקורא את המגלה עומד ויושב ד' בני העיר וזאת המסכתא בכללה אמנם יתבארו לנו ממנה שלשה ענינים כלליים הראשון לבאר בה ענייני מגלת אסתר הפטור והחייב והראוי להוציא את הרבים ותכונת מעשה המגלה עם תכונת קריאתה וזמן קריאתה ויבואו על זה ראשון ושני ממנה ומעט מתחלת פרק שלישי ר"ל פרק הקורא את המגלה עומד ויושב והשני בעניני הקריאה בספר תורה להודיע זמן קריאתה ותכונת קריאתה וכמה הם קוראים בכל ימי הקריאה זה בכה וזה בכה ויתגלגל בחלק זה מי הוא ראוי לעבור לפני התיבה או לישא את כפיו ויבא על זה שלישי ממנה ר"ל הקורא את המגלה עומד ויושב וקצת הרביעי ר"ל בני העיר והשלישי לבאר קדושת בתי כנסיות ובאיזה צד יכולין להורידן מקדושתן ויבא על זה קצת רביעי ממנה ר"ל בני העיר זהו יסוד המסכתא וסדורה ויתערבב הסדור לפעמים בהכנס חלק אחד בגבול חבירו ובהתערב דברים ביניהם על ידי גלגול כמו שהקדמנו וזה הפרק אמנם ישתדל לבאר קצת עניני החלק הראשון ר"ל ענייני מגלת אסתר ונתגלגל לבאר בו בהרבה ענינים החלוק שיש בשני דברים הדומים זה לזה על ידי גלגול ההבדל שיש בין אדר ראשון לאדר שני ורובו יסוב על ארבעה עניינים הראשון לבאר זמן קריאתה הן לבני עיירות הן לבני כפרים והשני להודיע מהו נקרא לענין זה עיר ומה הוא נקרא כרך ומה הוא נקרא כפר והשלישי לבאר בדברים שאי אפשר לעשותם בזמנן באיזה מקדימין ובאיזה מאחרין הרביעי הוא שנתגלגל לבאר בהרבה דברים ההבדל שנפל בין שני דברים הדומים זה לזה ברוב ענינם על ידי גלגול ההבדל שבין אדר ראשון לאדר שני: