כי דרכתי לי יהודה קשת, הגדה אחת היא מה שיהיה בימי בית שני שינצחו בני יהודה את בני יון ע"י תשועת ה' שלא כדרך הטבע, ויהודה יהיה כקשת דרוכה ביד ה' ללחום עם היונים, והגדה שניה היא קשת מלאתי אפרים, שלעתיד לבא בעת גוג ומגוג יתעוררו בני אפרים שהם עשרת השבטים (שהם לא היו בבית שני) והם יהיו קשת ה' ללחום עם גוג ומגוג, והמאמרים מקבילים כי דרכתי לי יהודה קשת ועוררתי בניך ציון על בניך יון, זה היה בימי בית שני שאז נלחמו בני ציון ושבט יהודה, קשת מלאתי אפרים ושמתיך כחרב גבור, שאז יהרגו בני אפרים בחרב הקשת את חיל גוג ומגוג הצובאים עליהם: like a bow; I filled [the hand of] Ephraim – This is describing the war of Yehudah in the time of the Hasmoneans, because yehudah is the bow in the hand of Gd and Gd draws him. Because even though there was a miraculous element to this war, nevertheless the war itself was in a natural fashion. It was as if Gd shot His arrows from a distance by means of the bow who is Yehudah, drawn to fire into the heart of the Greeks. About this it says ‘and I will arouse your children, O Zion’ because Gd aroused and strengthened their hearts for war. It also describes the future war of Ephraim, because they are like the sword of the mighty warrior in the hand of Gd, which kills up close. About this it says ‘I will make you as the sword of a mighty man,’ and the drawing of the bow is given to Ephraim hims, as it says ‘like a bow I filled…’