והיה ביום ההוא אשים את ירושלם אבן מעמסה, שנגד הגוים שיבואו לצור על ירושלים יעמדו העמים שהם מלכות ישמעאל שירושלים היא בידם, וירצו לישא את ירושלים על שכמם, ר"ל שישאר ברשותם, אבל המשא הזה יהיה להם אבן מעמסה, אשר ישרטו בם את בשרם, כנושא משא כבדה מנשוא והיא אבן חדה ששורטת את הבשר. ומפרש הטעם שישרטו בה. מפני כי יאספו עליה כל גויי הארץ, שחיל גוג ומגוג יתאספו כולם לכבשה מיד הישמעאלים העומסים אותה, וקורא את הישמעאלים בשם עמים ואת הנאספים עליהם בשם גוים, שמבואר אצלי שעם מעולה יותר מן גוי, כי המתקבצים עליהם יהיו תחלה מן ההמוניים הפחותים ומלכי הישמעאלים ילחמו כנגדם: And it shall come to pass on that day that I will make Jerusalem a stone of burden – The nations of the kingdom of Ishmael, in whose hands Jerusalem rests, will stand up against the nations who come to lay siege to Jerusalem and will want to lift Jerusalem up on their shoulders. That is to say that it will remain in their domain but this load will be a stone of burden for them, which will gash their flesh. This is like a load which is too heavy to bear, a sharp stone that cuts the flesh. The explanation of why they will be gashed by it is because all of the nations of the world will gather around Jerusalem, the armies of Gog and Magog will all gather to conquer it from the Ishmaelites who are burdened with it. The prophet called the Ishmaelites by the name of ‘peoples’ and those that gather against them by the name of ‘nations’ because it is clear to me that a people is superior to a nation, because those that gather against them will at first be from the lowly masses and the kings of the Ishmaelites will fight against them: