1
ומכה נפש בהמה ישלמנה: לא נמצא פעל "שלם" בכינוי על הדבר שגרם התשלומין בשום מקום לבד פה [שמה שכתוב באיוב (איוב לד, לג) "המעמך ישלמנה" הכינוי מוסב על התשלומין] והוא זרות בלשון שאין משלמין הדבר עצמו רק תמורתו. ועל כן דרש ר' אמי בבבא קמא (דף י) אל תקרא ישלמנה אלא ישלימנה, כמ"ש התוס' שם. ומשיב בספרא שאם יאמר "ישלם" נטעה לפרש המכה נפש (ר"ל המכה נפש אדם, הכאה בלא מיתה) בהמה ישלם, פירוש: ישלם בהמה. על כן אמר "ישלמנה" בכינוי, שנדע שמוסב על הבהמה.